Ferrari 250 Testa Rossa – dyrast i världen

Då har det hänt igen, en Ferrari 250 Testa Rossa har sålts för en summa som gör den till världens dyraste Ferrari. Den klassiska Le Mans-bilen auktionerades ut för 14,9 miljoner dollar och inklusive provision blev slutsumman 16,4 miljoner dollar – 108 miljoner kronor!

1957 Ferrari 250 Testa Rossa Gooding

Ska du köpa en Ferrari 250 Testa Rossa från sent 50-tal bör det finnas runt hundra miljoner kronor på kontot. Det här exemplaret, som bland annat kört 24-timmars på Le Mans, satte nytt rekord hos Gooding & Company.

Om någon skulle fråga dig vilken Ferrarimodell i världen som är dyrast kan du förmodligen redan svaret. Eller så repeterar vi namnet, för det är nämligen andra gången som en Ferrari 250 Testa Rossa från 1957 auktioneras ut för ett rekordbelopp.

Förra gången skrev vi om auktionen i Maranello 2009 då en Ferrari 250 Testa Rossa såldes för 9.020.000 euro (klicka för att läsa mer), alltså en summa som med dåtidens valutakurs inte är alls långt från det nya rekordet. I helgen sålde auktionsfirman Gooding & Company en Ferrari 250 Testa Rossa från 1957 för 14,9 miljoner dollar. Bilen deltog bland annat i 24-timmars på Le Mans 1958.

Med provision och avgifter blev slutsumman 16,39 miljoner dollar – alltså 108 miljoner kronor! Summan skulle varit ännu högre om dollarn och kronan stått i ett mera "normalt" läge till varandra.

Bentley 3-litre 1921 chassinummer 3

Gooding & Company sålde en Bentley 3-litre från 1921 och det är faktiskt den äldsta, bevarade Bentleyn med chassinummer 3. Bilen levererades 1921 till Ivor Llewellyn och kostade då 1.150 pund. Även om det var mycket pengar på den tiden når summan inte upp till dagens värde.

Auktionen vid Pebbles Beach, Kalifornien, var något alldeles speciell och det förstår man efter en titt på prislistan längst ner på sidan. Tio bilar såldes av Gooding & Company för mer än en miljon dollar eller strax därunder. Bentley 3-litre från 1921 är för övrigt den äldsta bevarade bilen från biltillverkaren och har chassinummer 3. 1921 såldes bilen för 1.150 pund, så värdestegringen har varit betydande under de 90 år som förflutit.

Även RM Auctions arrangerade en fordonsauktion i anslutning till bilutställningen i Pebble Beach, Monterey, under helgen. Mest uppmärksammad var en Porsche 911S från 1970 som ägts och körts av skådespelaren och racingentusiasten Steve McQueen. Bilen finns väl dokumenterad och är även med i inledningsscenerna av den klassiska racingfilmen "Le Mans", från 1971, där Steve McQueen spelade Porscheföraren "Michael Delaney".

McQueens Porsche 911S hade två budgivare som kämpade länge och slutligen fick upp priset till 1.370.000 dollar. Se filmen nedan från RM Auctions som visar McQueens Porsche 911S.

 

Men Steve McQueens bil blev inte den dyraste hos RM Auctions. De sålde en Mercedes 540 K Spezial Roadster från 1937 för 9.680.000 dollar – vilket gör bilen till den dyraste Mercan någonsin. Även RM Auctions sålde Ferrari och dyrast blev en 250 GT SWB Berlinetta Competizione från 1960 som gick för 5,3 miljoner dollar. Totalt sålde även RM ett tiotal bilar för över en miljon dollar och ytterligare några strax under miljonstrecket.

Eftersom valutakurserna varierar och penningvärdet dessutom sjunker med åren är det ganska svårt att jämföra priser. Några av utropstecknen genom åren är till exempel den Bugatti Type 57SC Atalante Coupe från 1937 som såldes av Gooding & Company i USA 2008 för 7,92 miljoner dollar. En tredje Ferrari 250 GTO såldes i Monaco av Sothebys 1990 för 10,76 miljoner dollar.

Ytterligare ett utropstecken var en av de sex unika Bugatti Type 41 Royale, "Coupe de Ville Napoleon" från 1930, se bilden nedan, som såldes för 8,7 miljoner dollar redan 1983 av Christies Auction. Justerat mot inflationen motsvarar det ungefär den dubbla summan idag.

Bugatti Type 41 Royale Coupe de Ville Napoleon 1930 Ettore Bugatti

Bugatti Type 41 Royale Coupe de Ville Napoleon från 1930 är den första av sex bilar, ägdes och kördes av Ettore Bugatti själv. Bilen har haft flera skepnader och renoverades efter att Ettore Bugatti somnat vid ratten. Idag står bilen på " Musée National de l'Automobile de Mulhouse".

Auktionerna sker av naturliga skäl öppet men det handlas givetvis med bilar privat också. Det kan vara så att den dyraste bilen någonsin är en annan Bugatti, nämligen en av de sex Bugatti Type 41 Royale och närmare bestämt "Coupe de Ville Binder". Bugattin såldes 1999 till Volkswagen AG och ingår numera i koncernens bilsamling. Bilsamlaren William Lyon hade tidigare nekat ett bud på 11 miljoner dollar för sin "Coupe de Ville Binder" och det påstås att han fick 20 miljoner dollar av VW för bilen.

Men dyraste bilen hittills är med största sannolikhet den Bugatti Type 57SC Atlantic från 1936 som förmedlades av Gooding & Company i maj förra året. Försäljningen skedde på uppdrag av en amerikansk stiftelse och var "privat".

Någon exakt köpesumma har inte meddelats officiellt men de flesta bedömare tror att priset hamnade mellan 30-40 miljoner dollar. Endast tre Bugatti Type 57SC Atlantic byggdes och två finns kvar idag, den andra ägs av Ralph Lauren.

Bugatti Type 57SC Atlantic 1936 Pebble Beach 2003

Bugatti Type 57SC Atlantic från 1936 är sannolikt den bil som kan titulera sig "världens dyraste". Bilen såldes privat och köpesumman är inte offentlig, men var förmodligen mellan 30-40 miljoner dollar. Bugatti Type 57SC Atlantic 1936 vann tävlingen vid Pebbles Beach 2003.

En Ferrari 250 Testa Rossa kan aldrig nå sitt rätta värde - det är min åsikt!
53
80