Nya Mercedes B-klass – tekniskt storkliv

Aldrig tidigare har Mercedes fyllt en ny bilmodell med så många tekniska finesser. Nya B-klass är "maxad" för att bli en vinnare med nya drivlinor, bättre utrymmen och en superhal kaross.

Nya B-klass har fått fler veck och linjer i designen, men grundprofilen liknar fortfarande föregångaren.

Både A-klass och B-klass har sålt hyggligt genom åren och Mercedes kan inte vara allt för missnöjda. Men det är ingen hemlighet att man satte ambitionsnivån högt när man började sälja bilar i dessa – för Mercedes – nya segment för mindre och framhjulsdrivna bilar. Den höga ambitionsnivån avspeglar sig nu på nytt när det är dags för en helt ny generation B-klass, den andra i ordningen.

"Aldrig tidigare i Mercedes historia har ett modellbyte innehållit så många nyheter samtidigt," berättar Thomas Weber som är styrelsemedlem och ansvarig för utvecklingsarbetet hos Mercedes-Benz Cars. "Kommande B-klass ägare kommer att dra nytta av detta gigantiska, tekniska kliv som ger snålare förbrukning och lägre CO2-utsläpp kombinerat med körglädje, gott om utrymme och den högsta säkerhetsnivån som någonsin funnits i det här segmentet."

Ingen falsk blygsamhet här, alltså. Och tittar vi på sammanställningen över nya Mercedes B-klass är det onekligen mycket nytt. Yttermåtten har vuxit lite och bilen är nu 4.359 millimeter lång (tidigare 4.272 mm), 1.786 millimeter bred (1.778) och 1.557 millimeter hög (tidigare 1.613).

Nya B-klass har alltså en fem centimeter lägre takprofil och det är en bidragande orsak till det mycket fina luftmotståndet på 0,26 cd. Speciell vikt har lagts vid att optimera luftflödet runt hjulhusen och under bilen, områden som man kanske inte ser eller tänker på men som ändå har stor betydelse för hur "lätt" en bil är genom luften.

Här visas en B-klass med ljus tygklädsel och grå instrumentpanel. Ratten kommer från CLS.

Baksätet har blivit rymligare.

Vi har inte haft tillfälle att provsitta nya B-klass ännu – bilen får publik premiär på Frankfurtsalongen i mitten av september – men Mercedes skriver att sitthöjden fram nu är sänkt 86 millimeter, jämfört med föregångaren. De som suttit i en B-klass minns nog att man har en något annorlunda körställning där speciellt fötterna kommer ganska högt upp.

Mercedes hävdar att kupéutrymmena är bland de allra bästa i nya B-klass. Precis som förut erbjuder baksätet mycket plats och benutrymmet anges till 976 millimeter, mer än både S- och E-klass har (så är det även med "gamla" B-klass). Baksätet kan skjutas i längsled 140 millimeter, beroende på om det är benutrymme eller bagagerumsvolym som prioriteras. Volymen för bagage kan varieras från 488 till 666 liter, där den senare siffran är mycket bra för en modell i C-segmentet.

Känslan i kupén ska vara förbättrad, hävdar Mercedes, med genomgående högre materialkvalité. Det finns i nya B-klass tillval och utrustningspaket som tidigare bara funnits på de dyrare Mercedesmodellerna. En bildskärm tronar i mitten av instrumentpanelen och den kommer i två storlekar, 5,8 eller 7,0 tum.

Snitsigare design kombinerat med panoramatak och stora fälgar ger ett självsäkert utseende.

Men det mest spännande har hänt när vi kommer till motorer och transmissioner. Här är det nyheter bland både diesel- och bensinmotorerna, samtliga har numera också start/stopp-teknik. Nytt på transmissionssidan är "7G-DCT", en sjustegad dubbelkopplingslåda som sägs vara extremt kompakt och redan från början konstruerad för start/stopp-teknik. En treaxlad, manuell låda med sex växlar erbjuds också. Förbrukningssiffrorna får vi vänta på men nedan kommer de viktigaste faktauppgifterna.

Bensinmotorn i B 180 och B 200 har internnamnet "M270" och delar teknik med Mercedes nya V6:or och V8:or. Direktinsprutad, turbomatad och en motorvolym på 1,6 liter. Toppeffekten är 122 respektive 156 hk, 200 och 250 Nm finns tillgängligt redan från 1.250 rpm.

Dieselmotorerna i B 180 CDI och B 200 CDI är också nya med 109 respektive 136 hk i toppeffekt, vridmomentet är 250 och 300 Nm. Motorvolymen är 1,8 liter.

Mercedes hävdar att nya B-klass är fantastisk att köra, och det är kanske inte oväntat. Vi får förstås vänta med omdömet tills det erbjuds provkörning men det bjuds i alla fall en helt ny bakvagn, lägre tyngdpunkt och bredare spårvidd. Styrväxeln är förbättrad och känslan ska vara mera direkt med en elektromekanisk servopump som endast jobbar när den verkligen används (sparar bränsle).

Nya Mercedes B-klass är först i sitt segment med ett radarbaserat system som varnar föraren för en kommande kollision. Bromsarna föraktiveras och ges full bromsstyrka så fort föraren börjar trycka på pedalen. Mercedes "Pre-Safe" system används för första gången i B-klass och där aktiveras en mängd säkerhetshöjande åtgärder när en olycka är på väg att hända.

Mercedes CLC Schulte Design

Mercedes CLC bara en av de specialmodeller som Mercedes ska bygga på sin "lilla" plattform MFA. Nya B-klass är startskottet men snart får vi se många nya modeller från Mercedes-Benz. Illustration: Schulte Design.

B-klass är först ut med Mercedes nya plattform MFA, "Mercedes Frontwheel Architecture". Den gamla konstruktionen med dubbla golv är övergiven och det är den viktigaste orsaken till att B-klass får en lägre sittpunkt och lägre takhöjd. MFA-plattformen ska även användas av nästa generation Mercedes A-klass – som blir både halvkombi, kombi och cabriolet.

MFA-plattformen används också till kommande specialmodeller som CLC (fyrdörrars coupé, spionbilder från fabriken har redan läckt ut), GLC (baby-suv, kommer 2013) och även vissa modeller hos Nissan. Den tekniska allians som lanserades i april 2010 innebär bland annat att Mercedes, Renault och Nissan samarbetar kring mindre modeller och elfordon (klicka för att läsa mer).

Precis som hos VW Group arbetar Mercedes med att begränsa antalet plattformar. Från ett dussin olika bygglådor ska Mercedes komma ner i tre plattformar: MFA, MRA ("Mercedes Rear-wheel Architecture") samt en plattform för sportbilar som inte namngivits ännu. Förutom kostnadsfördelarna med gemensamma komponenter går det också att påskynda utvecklingstiden och snabbare svara på marknadens behov.

Mercedes B-klass är alltså startskottet på en ny, spännande era. Nästa år följs B-klass av den tredje generationen A-klass, som får en lägre och ungdomligare profil. Bilarna byggs i Mercedes nya fabrik i Ungern, där man satsat åtta miljarder kronor på den nya anläggningen.

 

• Bläddra mellan bilderna nedan eller klicka här för att se dem i ett album.

Den såg ju riktigt trevlig ut!
327
87