Spotifykonkurrent flyttar in i iDrive

Snart kan BMW-förare i USA lyssna på strömmande musik i bilen över nätet, med hjälp av en app i iDrive. Vågar vi hoppas på att samma tjänst kommer till Sverige snart...?
Annons

Spotifykonkurrent flyttar in i iDrive
Alla funktioner styrs direkt via iDrive-kontrollen eller med rattknapparna. MOG är en direkt konkurrent till Spotify.

Som en del av BMW:s ConnectedDrive-varumärke finns möjlighet att ladda ned appar till iDrive-systemet. I skrivande stund finns bland annat Facebook och Twitter – båda apparna är dock bilanpassade för att inte trafiksäkerheten ska lida alltför mycket.

Nu lanseras en ny app för iDrive i USA: Spotifykonkurrenten MOG erbjuder strömmande musik med hjälp av bilens inbyggda internetanslutning. I de flesta nya bilar finns ju ljudingång för MP3-spelare och mobiltelefoner, men fördelen med en separat iDrive-app är att funktionaliteten är helt integrerad i bilen – bland annat visas information om aktuell låt i displayen, och appen styrs med iDrive-kontrollen eller rattknapparna. Det ger en enklare och säkrare hantering än att använda mobiltelefonens kontroller.

Precis som hos Spotify kan användaren skapa spellistor, söka efter en specifik artist och skapa en egen radiokanal med en viss musiktyp. Ljudkvaliteten ska ligga på ”upp till” 320 kbit/s. Användaren kan också göra vissa spellistor tillgängliga offline – användbart om man kör i områden med dålig 3G-teckning.

Spotifykonkurrent flyttar in i iDrive
Internetanslutning i BMW:s och Minis bilar innebär att föraren kan boka hotell direkt via navigationssystemet, att den aktuella väderprognosen visas på kartorna och att de senaste mejlen i inkorgen hamnar direkt i iDrive.

MOG-prenumerationen kostar drygt 100 kronor i månaden,
och dataöverföringen ingår i BMW Online-avtalet. Det löper på upp till
två år beroende på modell, och kan sedan förlängas årsvis för en fast
kostnad. Appen premiärvisas i samband med USA-lanseringen av 6-serie
Coupé.

”Samarbetet med MOG är ytterligare ett
stort steg för BMW Apps. Vi fortsätter att lyssna på våra kunder och
arbetar med att utvärdera, utveckla och starta program de vill ha mest i
rätt tid. Utvecklingen av BMW-applikationer gör att vi kan få nya
funktioner i bilen med en hastighet som helt enkelt inte var möjligt
tidigare”, säger Paul Ferraiolo, chef för produktplanering och strategi
för BMW i Nordamerika.

Han lovar dessutom att fler appar kommer följa – ska vi våga hoppas på en Spotifyapp här i Sverige?

Annons
Annons
Rulla till toppen