Har vi inte sett Aston Martin V12 Zagato visas förut? Jodå,
Astons specialmodell premiärvisades på finbilsutställningen Villa D’Este
Concours vid Comosjön, norra Italien, i maj. En lyckosam utställning för Aston
Martin då V12 Zagato fick juryns designpris för konceptbil, en titel man även knep 2009 – då med supersportbilen One-77.
Bilen som stod utställd i Italien var dock raceversionen av
Aston Martin V12 Zagato, först och främst ämnad för ADAC:s 24-timmarsrace på
Nürburgring. Två V12 Zagato deltog och fullföljde loppet, precis som Aston
Martin hade hoppats i detta tuffa uthållighetstest med full gas under 230 varv
i 24 timmar.
Zagatomodellen baseras på V12 Vantage men får till stora
delar en egen design med unika karossdelar i kolfiber och handknackad
aluminumplåt. På Frankfurtsalongen ska vi få se den gatlegala versionen av
Aston Martin V12 Zagato och den sägs vara mycket nära den färdiga versionen som
ska börja byggas nästa sommar. De första leveranserna startar hösten 2012.
Aston Martin har bestämt att V12 Zagato ska byggas i en
begränsad serie på 150 bilar. Priset i Storbritannien är 330.000 pund, 3,6
miljoner kronor just nu med en ovanligt stark krona och svagt pund. Men då ska
man veta att ”grundmodellen” Aston Martin V12 DBS kostar från 175.000 pund i
Storbritannien. Specialmodellen Aston Martin V12 Zagato får samma motor som i
DBS, det vill säga en V12:a på 6,0 liter, 517 hk och 570 Nm.
Dagens V12 Zagato ska ses som en modern
tolkning av den klassiska DB4GT Zagato som tillverkades i bara 20 exemplar
mellan 1960-1963.
”Zagatos designspråk är ett perfekt komplement till vår design och vår
tekniska expertis. Efter att våra varumärken kopplats till varandra i 50 år har
samarbetet resulterat i några av världens mest ikoniska bilar”, sa Aston
Martins vd Ulrich Bez vid presentationen i Italien.
Montern på Frankfurtsalongen blir ovanligt stor i år. Och
det kan man förstå då Aston Martin även ska visa upp supersportbilen One-77 i
färdigt skick, uppgraderade V8 Vantage S, tävlingsbilen V12 Vantage GT3 och nyligen
lanserade Virage.
Aston Martin V12 Vantage GT3 byggs till kund för nästa års
säsong. Till skillnad mot föregångaren DBRS9 har V12 Vantage GT3 en kortare
hjulbas, lägre placerad motor och tillräckligt mycket lättviktsteknik för att
nå målet 1.250 kilo i racefärdigt torrskick. V12:an på 6,0 liter ger runt 600
hk och för att förbättra användbarheten har bilen både ABS-bromsar och
antispinnsystem standardmonterat.
Racebilen Aston Martin V12 Vantage GT3 kan användas i FIA:s
GT3-serie, liksom långdistansloppen i Tyskland (Nürburgring, VLN-serien) och i
den brittiska GT Championship-serien. Bilder på de nya Aston-modellerna har vi samlade i ett bildgalleri nedan (hoppa direkt dit genom att klicka på länken). Klicka på ”Visa album, klicka på en bild och sedan ”Bildinfo”
för att se bilden i sin högupplösta version.