Peugeot HX1 – laddhybrid för stora familjen

Familjebussar är präktiga. Laddhybrider är präktiga. Men Peugeots konceptbil HX1 är långt ifrån präktig! I Frankfurt ska vi få bekanta oss med Peugeots framtid och den är fem meter lång, har plats för sex personer och kan köras elektriskt i tre mil på en laddning.

Peugeot HX1

Konceptbilen Peugeot HX1 är en stor bil, nästan fem meter lång och 199 centimeter bred. Men bara 137 centimeter hög, vilket ger dynamiska proportioner.

Det tar långt tid att "vända" den designmässiga profilen hos ett bilmärke. Varje ny bil tar cirka tre år att utveckla och de befintliga modellerna måste få leva klart sin livscykel på sex till sju år innan de kan bytas ut.

Men Gilles Vidal, Peugeots chefsdesigner, jobbar enträget vidare och vi har nu allt fler exempel på den nya inriktningen. Vidal började ju sin anställning med att i en intervju helt frankt erkänna "att vi inte gjort en elegant bil på mycket länge, men det ska bli ändring på det". Nya 508, som ersätter både 407 och 607, är det tydligaste exemplet på Gilles Vidals design och snart ser vi också de förbättringar som han gjort på ansiktslyfta 308-familjen. Uppgraderade 308 finns ute hos de svenska handlarna nu i höst.

Med konceptbilar går det att ta ut svängarna och det gör Gilles Vidal med nya "Peugeot HX1". Släktskapet med 508:an syns i fronten och den nästan fem meter långa bilen (4.954 mm) har trimmats i vindtunnel till ett uppgivet luftmotstånd på bara 0,28 cd. En aerodynamisk finess hittar vi i fälgarna som har öppna ekrar vid låga hastigheter men får en mera sluten tallriksform när bilen får upp farten.

Peugeot HX1

Upp till sex personer får plats i konceptbilen HX1. Insteget till de bakre stolarna är nog lite knepigt för vuxna personer och Peugeot ange kupén som en "4+2".

Under det hala skalet hittar vi en vidareutvecklad variant av Peugeots "HYbrid4". Fram sitter en 2,2-liters dieselfyra som ger 204 hk via en sexstegad automat och bakhjulen drivs av en 70 kW stark (95 hk) elmotor. I kombination med varandra har man alltså en fyrhjulsdriven med närmare 300 hk och enligt EU:s körcykel för hybridbilar ska förbrukningen bli så låg som 3,2 l/100 km och CO2-utsläppet endast 83 g/km.

Elmotorn är så pass stark att den på egen hand kan driva bilen och litiumjonbatterierna kan efter uppladdning ge en körsträcka på upp till tre mil. Kanske inte tillräckligt för allas pendlarbehov men när batterierna är slut tar dieselmotorn vid.

Peugeot HX1

Den tekniska plattformen "HYbrid4" innehåller dieselmotor fram och elmotor som driver bakhjulen. I till exempel Peugeot 3008 innebär det 163 plus 37 hk, koldioxidutsläpp blir endast 99 g/km, förbrukningen anges till 3,8 l/100 km. Men i konceptbilen Peugeot HX1 ger paketet 299 hk tillsammans och ett CO2-utsläpp på endast 3,2 l/100 km.

Inredningen är – som det brukar vara på franska konceptbilar – värt ett helt kapitel på egen hand. Kupén är "4+2" enligt Peugeot och stolarna i första baksätet kan skjutas för att både ändra benutrymme och underlätta insteget till de två bakersta stolarna. Ratten är elektriskt justerbar och tittar man riktigt noga finns det både minibar och espressomaskin i mittkonsollen.

Serieproduktion, undrar ni? Nej, det nämns inget om det i Peugeots pressrelease men bortsett från dörrarnas öppningsmekanism är bilen förmodligen inte omöjlig att bygga. Mercedes R-klass blev ju aldrig någon försäljningsmässig succé, men kanske kan Peugeot HX1 lyckas bättre? Vad tror ni läsare – vill ni se en sådan här ute på parkeringen?

Snygg och intressant. Gör Peugeot allvar av den här ska jag absolut provköra!
298
14