Nya Fiat Panda – fakta och bilder

Få bilmodeller har varit så viktiga för Fiat som just Panda. 6,5 miljoner Panda har sålts sedan 1980 och nu är det dags för den tredje generationen. Kupén är relativt rymlig trots en längd på bara 365 centimeter, säkerhetsnivån är höjd och Fiat erbjuder flera snåla motoralternativ. Men vad blir priset? Och får vi 4X4 som tillval?

Fiat Panda MY2012

Inte mindre än 6,5 miljoner Fiat Panda har tillverkats och sålts över nästan hela världen, sedan starten 1980. En av de första bilarna från 1980 ska också vara med i Fiats monter i Frankfurt.

Vi har inte sett speciellt mycket spionbilder och ryktesspridningen har varit måttlig. Därför är det desto roligare att nu få se nya generationen Fiat Panda avtäckt. Som förut packar Fiat in mycket i sin kompakta familjebil med plats för fem, men Panda verkar inte lika spartansk längre och tekniknivå liksom säkerhet har förbättrats.

Med en längd på bara 365 centimeter är nya Panda en decimeter längre än kultbilen Fiat 500 men ändå klart kortare än de flesta konkurrenter i B-segmentet ("Polo-klass"). En frestelse som de flesta biltillverkare faller för är ju att för varje generation låta modellen växa några centimeter vilket gör att en modell som till exempel Opel Astra lämnar kompaktklassen och går in i mellanklass. Fiat är inte mycket bättre (förra generationen Fiat Panda var 354 centimeter) men låter ändå "tillväxten" vara måttlig.

Panda är en av Fiats viktigaste modeller och har hittills sålts i 6,5 miljoner exemplar. På många marknader har Fiat lyckats väl och Panda har framstått som en attraktiv mix av egenskaper och pris. Men utvecklingen går framåt och Fiat har nu laddat tredje generationen Panda mer fler finesser, mer avancerad teknik och även höjt säkerhetsnivån med till exempel avståndskännande bromssystem (tillval) som själv kan bromsa ner bilen i hastigheter under 30 km/h. Fyra krockkuddar är standard, liksom bältessträckare och isofixfäste. Dock inte ESP, verkar det som, vilket Euro-NCAP inte kommer att gilla.

Fiat Panda MY2012

Tredje generationen Fiat Panda har fått en lite mer ombonad kupé. Takhöjden är 155 centimeter och det ger en större rymdkänsla än man annars skulle kunna få i en bil som bara är 365 cm lång.

Den något förhöjda kupén (takhöjd 155 centimeter, + 1 cm) och bredden på 164 centimeter (+ 6 cm) ska ge ett av segmentets rymligaste kupéutrymmen, enligt Fiat. Bra med plats för fem personer, hävdar Fiat, och smart utrustat med bland annat ett ryggstöd på passagerarstolen fram som kan fällas ner till ett bord. Även bagageutrymmet ska tillhöra de bästa i klassen, påstår Fiat – dock utan att berätta något om volymen.

Fiat vore inte Fiat om man inte också erbjuder intressanta motoralternativ till nya Panda. Internationellt ska två gasmotorer erbjudas som också kan köras på bensin, en för biogas och en för gasol, men de kommer senare under lanseringen. Från början erbjuds tre bensinmotorer och en dieselmotor.

Bensinmotorerna är Fiats nya, prisbelönta tvåcylindriga TwinAir, turbomotorn på 0,9 liter ger 85 hk och sugmotorn levererar 65 hk. 1,2-liters Firemotorn ger 69 hk och 1,3 liter stora dieselmotorn Multijet II är på 75 hk. Manuella lådor erbjuds från start men det ska också komma en "robotväxlad" automatlåda. TwinAir-motorerna har start/stopp-teknik, liksom dieselmotorn.

Fiat Freemont

Fiat Freemont är en lite udda fågel men en konsekvens av samarbetet med Chrysler. Den sjusitsiga familjevagnen är en omarbetad Dodge Journey, fast på italienska. Fler bilder på Fiats nyheter finns i bildgalleriet nedan.

Fiat trycker speciellt på valmöjligheterna med nya Panda. Motorer, tre utrustningsnivåer, tio kulörer och fyra olika interiöralternativ ska ge sammanlagt över 600 möjliga kombinationer. En filosofi som vi känner igen från Fiat 500 där man dessutom byggt ett otal specialversioner genom åren.

Fabriksproduktionen av Fiat Panda börjar sent i höst och leveransstart blir det nästa vår, men några prisindikationer har vi inte ännu och därmed inte heller några svenska priser.

Hur blir det då med fyrhjulsdriften? "Gamla" Fiat Panda 4x4 är ju något av en kultbil och den ska få en fortsättning, sannolikt mot slutet av nästa år. Fiat påstås också överväga att göra en Panda Abarth med en större turbomotor på cirka 105 hk.

I bildgalleriet nedan har vi även lagt till några stora bilder på Fiats övriga nyheter som visas på Frankfurtsalongen, bland annat Fiat Freemont, Fiat Qubo Nitro, Fiat 500 C TwinAir, Fiat 500 "First Edition", med flera. Det går även att hoppa direkt till bildgalleriet via denna länk (alternativt klicka på pilarna, eller "Visa album). Klicka på en bild, sedan knappen "Bildinfo" för att kunna se bilden i hög upplösning.

Fiat Panda är definitivt en modell som jag kan tänka mig i de mindre segmenten. Bra jobbat!
231
50