Audis nya S-triss: S6, S7 Sportback och S8

Audi sparar verkligen inte på krutet och här har ni nya S6, S7 Sportback och även S8! Alla tre har den helt nya 4,0-liters biturbo V8:an som ger mer effekt än gamla V10:an, men drar mindre bensin. Vad sägs om 520 hk, 650 Nm och 0-100 km/h på 4,2 sekunder i nya Audi S8?

Audi S6

Som väntat är inte Audis S-modeller speciellt djärva på utsidan. Diskretion är hederssak, som vanligt. Men de som är insatta hittar en hel del S6-kännetecken.

Varför släppa en ny S-modell när man kan presentera tre samtidigt? Vi vet inte riktigt hur Audi har resonerat men kanske blev man inspirerade av Lotus förra hösten som stal hela Paris-showen med inte en utan fem nya konceptbilar.

När höstsalongen slår upp portarna i Frankfurt spänner Audi musklerna och visar alltså upp tre nya prestandamodeller samtidigt: nya S6, nya S7 Sportback och även den nya S8. Egentligen kan man säga att det är fyra modeller, eftersom S6 kommer som både sedan och Avant.

Gemensamt för de tre – eller fyra – modellerna är att de använder sig av den helt nya 4,0-liters V8-motorn med dubbla turboaggregat. Motorkåporna döljer det mesta av nya motorn men våra källor i Ingolstadt berättar att Audi använder sig av en liknande filosofi som BMW och har "vända topplock" med turboaggregaten placerade ovanpå V8:an. Det ger en kompakt installation men precis som BMW hade man länge problem med att bemästra värmeutvecklingen under huven.

Audi S6 V8 motor engine

Nya V8-motorn på 4,0 liter får turbohjälp och hamnar hos både S6, S7 Sportback och S8. Effekt från 420 hk och vi har inte sett slutet på den övre gränsen ännu...

Som extra finess har Audi också lagt till det som jänkarna använt i flera år (först ut var Cadillac redan 1981, sedan Chevrolet, GMC, Pontiac, Chrysler, Mercedes och Honda) på sina V8:or, nämligen "cylinder-on-demand". Senast berättade vi att nya Mercedes SLK 55 AMG använder sig av en liknande teknik där fyra av de åtta cylindrarna kan stängas av vid dellast. Audis nya V8:a har givetvis även start/stopp-teknik för att spara bränsle.

Den nya V8-motorn byggs i två versioner, ännu så länge. Som ni nog redan anat genom att följa nyhetsflödet här på auto motor & sport ska den nya V8-motorn användas i en lång serie av prestandamodeller. Det stannar inte vid de här tre S-modellerna utan det blir även RS-modeller med samma grundmotor, givetvis med toppeffekten uppskruvad till nya höjder.

Audi S6 Avant

"Älskling, jag ska bara köra en kort runda till affären och köpa mjölk, jag blir borta två eller tre timmar ..." Ja, ni förstår nog hur undanflykterna kommer att låta. S6 Avant erbjuder det bästa av två världar.

Men låt oss inte gå händelserna i förväg utan börja med Audi S6 och S6 Avant. Familjetransportören får här en helt ny karaktär med V8-motorn som ger maximalt 420 hk men inte mindre än 550 Nm mellan 1.400 till 5.300 rpm. I S6 räcker det för en acceleration 0-100 km/h på 4,8 sekunder, S6 Avant behöver 4,9 sekunder för samma intervall. Båda slår i den frivilliga hastighetsspärren vid 250 km/h.

Jämfört med V10:an hos föregående modell på 5,2 liter ger nya V8 TFSI en bränslebesparing på 25 procent. Förbrukningen anges på S6 till 9,7 l/100 km och 9,8 i S6 Avant. Båda får quattro fyrhjulsdrift som standard tillsammans med sjustegad S-tronic automat, sportdiff bak är tillval. Standard på S6-modellerna är också den adaptiva luftfjädringen och de som vill vara riktigt sportiga kan välja till keramiska bromsar.

En ny finess hos S6 är ett ljuddämpande system som arbetar med fyra mikrofoner som analyserar bullret i kupén (ANC, "Active Noise Cancellation"). Via bilstereon sänds en fasvänd "motpuls" ut som ska neutralisera bullret och det här låter lite Star Wars, vi vet, men ska bli mycket spännande att prova i verkligheten.

Audi S8

Nya Audi S8 får den starkaste versionen av nya 4,0 TFSI dubbelturbo. 520 hk borde räcka för de flesta, men det kommer mer...

Audi A7 Sportback får samma motor som S6, det vill säga 4,0 TFSI med 420 hk och 550 Nm. 0-100 km/h går på 4,9 sekunder och bränsleförbrukningen stannar enligt EU-cykeln vid 9,7 l/100 km. Också S7 Sportback får den sjustegade S-tronic lådan som standard. Precis som hos S6 går det att välja till keramiska bromsar och sportdifferential bak.

Precis som hos S6 har S7 Sportback små men tydliga exteriöra förändringar jämfört med sina kollegor A6/A7 Sportback. Nio exteriöra kulörer finns att välja mellan till S7 Sportback, varav två är unika för modellen. Leveranserna av S7 Sportback ska börja våren 2012.

När vi sedan tar steget upp till den sportiga lyxlimpan S8 blir det ett annat ryt i 4,0 TFSI. Nu höjs maxeffekten till 520 hk och maxvridet 640 Nm finns tillgängligt mellan 1.700-5.500 rpm.

Audi S8 vill ha 10,2 l/100 km enligt EU-cykeln men det ska jämföras med föregångaren som ville ha 13,2 l/100 km, en sänkning med 23 procent trots att maxeffekten ökat med 70 hk. Åttastegad Tiptronic-automat är standard på Audi S8. Prestanda i S8 är på en nivå som får de flesta 911-ägare att leta efter skräp i ögat, 0-100 km/h går på 4,2 sekunder (5,1 sekund hos föregångaren). Den verkliga topphastigheten kan vi bara spekulera över eftersom Audi valt 250 km/h som hastighetsspärr även på S8.

Audi S8 har luftfjädring som standard och höjer/sänker bilen efter hastighet och förhållanden. Det dynamiska styrservot är också standard på S8, liksom 20x9 tums fälgar med 265/40-däck. Fem fälgmodeller finns som tillval och de största har 21-tums dimension. Stora fälgar behövs på Audi S8 för att få plats med skivbromsarna, fram sitter 400 millimeter stora skivor och bak är dimensionen 365 millimeter. Keramiska skivor är tillval och de väger endast fem kilo styck, trots sin storlek.

Tack vare aluminumchassit "ASF, Audi Space Frame" är Audi S8 relativt "lätt", för sin storlek. Audi anger siffran 1.975 kilo, varav själva karossen/chassit bara väger 231 kilo. Enligt Audi är det en besparing på cirka 100 kilo att välja aluminium istället för konventionella stålmaterial.

I bildgalleriet nedan har vi ett helt gäng stora bilder på Audi S6, S6 Avant, S7 Sportback och S8. Det går även att hoppa direkt till bildgalleriet via denna länk (alternativt klicka på pilarna, eller "Visa album). Klicka på en bild, sedan knappen "Bildinfo" för att kunna se bilden i hög upplösning.

Audi går från klarhet till klarhet. BMW och andra får finna sig i att stå i skuggan!
515
323