Bilförsäljningen fortsatt stark i Sverige

Någon avmattning hos bilhandlarna i Sverige syns inte till. Uppgången under augusti var nio procent – 24.368 bilar – och det är den näst starkaste siffran någonsin för denna månad. VW blev största bilmärke men Volvo 70 är fortfarande den populäraste modellen.
Annons

Bilförsäljningen fortsatt stark i Sverige
Det fortsätter uppåt i Sverige och bilförsäljningen förbättrades med nio procent jämfört med förra året. Men kan ökningen hålla i sig?

Den prestigefyllda kampen mellan Volkswagen och Volvo går
vidare. Vem är egentligen störst i Sverige?

Med bara någon minuts mellanrum dimper det ner två
pressreleaser i inkorgen där Volkswagen berättar att de är störst på den
svenska bilmarknaden (utan att nämna Volvo) och Volvo stolt meddelar att V70 är
den populäraste bilmodellen i Sverige (utan att nämna VW).

Volkswagens marknadsandel i Sverige var under augusti 18,4
procent och under årets första åtta månader har man nått upp till 13,8 procent
(13,1 procent under samma period förra året). Sammanlagt registrerades 4.484
VW-bilar under augusti.

Även Volvo kan sortera in augusti som en av de bästa
månaderna med en ökning på 20 procent (3.531 bilar) jämfört med fjolåret. Volvo
V70 säljer fortfarande bäst (1.772 bilar) men V60, V50 och XC60 letar sig också
in på tio-i-topp listan. Hittills i år ligger Volvo på en marknadsandel på 18,2
procent.

Både Volvo och VW blir dock distanserade under augusti av
Mini och Jeep som båda nästan fördubblade sin försäljning jämfört med fjolåret.
Även Lexus ökade rejält och i andra änden av tabellen hittar vi förstås Saab
som inte sålde mer än 63 bilar i augusti (528 under fjolåret). Även Smart har
problem och sålde bara en (1) bil under augusti jämfört med 13 bilar under
fjolåret, hittills har försäljningen halverats för Smart i Sverige.

Totalt ökade marknaden med nio procent – till 24.368 bilar – och
det är den näst starkaste augustisiffran någonsin. Men osäkerheten är stor
kring den fortsatta försäljningen i höst med finansiell oro i världen.
Branschorganisationen Bil Sweden tror fortfarande att årets bilförsäljning ska
stanna på 310.000 bilar totalt, men man följer noga utvecklingen och kan behöva
justera ner sin prognos.

Dieselmotorerna behåller greppet och står för 60,7 procent
av nybilsregistreringarna. Andelen dieslar har ökat med tio procentenheter i
år, jämfört med fjolåret, och ligger nu på 60,9 procent för årets första åtta
månader. Andelen miljöbilar ligger relativt konstant, 44,6 procent under
augusti att jämföra med 43,7 procent under samma period förra året.

Den detaljerade försäljningsstatistiken för augusti i
Sverige
går att läsa som pdf-dokument genom att klicka på länken.

Annons
Annons
Rulla till toppen