Citroën Tubik Concept gör resan viktig

Med konceptbilen Tubik vill Citroën visa en framtidsvision för bekväm transport. Trots plats för nio personer drar Tubik inte mer diesel än en personbil tack vare Hybrid4-tekniken.
Annons

Citroën Tubik Concept gör resan viktig
Konceptbilen Tubik är inte mycket längre än en svensk kombibil, men ger ändå plats för nio personer.

På den gamla goda tiden var Citroën det varumärke som kanske
mer än någon annan drev en egen linje när det gällde bilars utseende,
egenskaper och teknik. Citroën var udda, i ordets mest positiva bemärkelse.

Men det är inte alltid lätt att vara annorlunda och
samtidigt kommersiellt framgångsrik. Redan i början på 60-talet förhandlade man
om ett samgående med Peugeot och efter oljekrisen 1973 gick Citroën i konkurs.
1974 påbörjades det som skulle bli PSA Peugeot Citroën. En del nostalgiker
hävdar att Citroën därmed tappade mycket av sin egensinniga drivkraft men det
finns gott om exempel på motsatsen. C3 Pluriel och de nya DS-modellerna samt
den överdådiga konceptbilen Metropolis gör att vi inte tappat hoppet för Citroën.

Citroën Tubik Concept gör resan viktig
Sätena går att flytta och skapar olika miljöer i den mångsidiga inredningen. Föraren sitter i en egen ”bubbla” som synes.

Nu är det dags att presentera ett nytt exempel på egensinne:
Citroën Tubik Concept. I Citroëns pressrelease beskriver man förutsättningarna
för konceptbilen och nämner bland annat den förändrade familjebilden. Nya familjebildningar
och kompisgrupper gör att ”familjen” inte längre begränsas till fyra eller fem
personer och då behövs en rymlig bil för att kunna resa tillsammans utan att
behöva minska ner bagaget på grund av platsbrist.

Tubik Concept hämtar inspiration från Citroën Tub (”Traction
Utilitaire Basse”, den franska förkortningen för en låg transportbil med
fyrhjulsdrift) och Citroën Type H. Den senare byggdes mellan 1947 och 1981 och
kan närmast liknas vid en arbetsbod i korrugerad plåt, men med fyra hjul. Kisar
man lite så går det att hitta drag från Type H i nya Tubik Concept och måtten
påminner, konceptbilen är 208 centimeter bred, 205 hög och har en behändig
längd på ”bara” 480 centimeter.

Citroën Tubik Concept gör resan viktig
Skåpbilen Type H böjrade byggas av Citroën under efterkrigstiden och den spartanska konstruktionen fortsatte faktiskt att produceras ända fram till 80-talet. Nästan en halv miljon Typ H såldes genom decennierna.

Förarmiljön är minst sagt speciell och Citroën kallar
filosofin för ”Cyklotron” där allt centreras kring förarplatsen. De tre
passagerarsätena är fristående och kan skjutas eller vridas efter behov.
Mittraden kan förvandlas till ett lågt bord och även vikas undan.

Drivlinan består av Citroëns HYbrid4-teknik där en
fyrcylindrig dieselmotor driver framhjulen och får hjälp av en elmotor som
driver bakhjulen. Tillsammans ger de bilen fyrhjulsdrift och naturligtvis
hittar vi också Citroëns gashydrauliska fjädring på konceptbilen Tubik.

I bildgalleriet nedan har vi ett helt gäng stora
bilder
på Citroën Tubik med designskisser och även bilder från arbetet under gång. Det går även att hoppa direkt till bildgalleriet via denna
länk (alternativt klicka på pilarna, eller ”Visa album). Klicka på en bild,
sedan knappen ”Bildinfo” för att kunna se bilden i hög upplösning.

Annons
Annons
Rulla till toppen