Audi A2 – med nya elektriska impulser

Nu har vi bättre bilder av Audis konceptbil A2, liksom fler fakta. Audi A2 Concept har ett stort batteripaket som ger en körsträcka på upp till 20 mil. Elmotorn ger 116 hk och 270 Nm som mest. Uppladdningen är rekordsnabb, endast 90 minuter om du har trefasuttag.
Annons

Audi A2 – med nya elektriska impulser
Fortfarande en liten bil, men inte alls lika ”ranglig” i karaktären som den första generationen A2. 20 mil körsträcka på bara 90 minuters uppladdning – skulle det funka i din vardag?

Audi vill hålla oss på sträckbänken några dagar till, inför
Frankfurtsalongen, men nu har vi i alla fall fått fler bilder och lite mera
detaljerade faktauppgifter om nya generationen A2. För några dagar sedan fick
vi designskisser på Audi A2 Concept men nu ser man proportionerna bättre.

Även om det är en konceptbil kan vi nog anta att Audis
seriemässiga version av nästa generation A2 är ganska lik bilen på bilderna.
Det blir alltså en bredare, lägre och något kortare A2 – jämfört med
ursprungliga modellen från 1999. Korta överhäng, givetvis, och en ganska högt
uppdragen midjelinje. Fronten får en stiliserad version av Audis stora grill
eftersom några större luftintag inte behövs, nya A2 är helt och hållet eldriven.
Eller rättare sagt, konceptbilen är eldriven. Den seriemässiga versionen får
sannolikt ett motoralternativ i form en liten förbränningsmotor som kan
”räckviddsförlänga” elbilens begränsade körsträcka.

Men grillen fungerar istället som en lucka där anslutningen
för laddkabeln sitter. Audi A2 Concept har ett relativt stort litiumjonbatteri
på 31 kWh, varav 24 kWh används. Litiumjonbatterier mår inte så bra av att
tömmas helt, djupurladdas, vilket för övrigt gäller för många batterityper.
Stort batteri innebär lång körsträcka och Audi uppger att A2 Concept kan färdas
upp till 20 mil på en laddning. Har man tillgång till trefas, 400V, och
tillräckligt mycket ström ska batteripaketet laddas fullt på endast 1,5 timme.
Ett vanligt vägguttag med 230V och 10A innebär att laddningen tar bara fyra timmar, enligt Audi,
även det en oväntat kort tid.

Audi A2 – med nya elektriska impulser
Inredningen är sparsmakad och många funktioner sköts via pekskärm. Det mörka glastaket på utställningsbilen, som är lackerad i kulören ”matt Electric White”, kan bli transparent med en knapptryckning. När en elektrisk spänning läggs på, rättar små partiklar – som ligger inbakade i glaset – in sig så att ljuset kan passera igenom obehindrat. När glaset inte är aktiverat förblir det mörkt och solljusets infraröda komponent blockeras nästan helt.

Elmotorn ger 85 kW under kortare perioder (116 hk) och vid
normalbruk 60 kW (82 hk). En del av våra läsare anser att det bara är töntar
som anger vridmomentet på elmotorer, men tyvärr får vi sortera in Audi i det
gänget också eftersom de hävdar att motorn ger 270 Nm som mest och 160 Nm vid
kontinuerlig drift.

Eftersom Audi lyckats hålla ner fordonsvikten till 1.150
kilo, trots stort batteri, innebär det att A2 Concept får acceptabla prestanda
för vardagstrafiken. Accelertionen från 0 till 100 km/h går på 9,3 sekunder. Topphastigheten
är begränsad till 150 km/h.

De bilder som bjudsAudi A2 Concept finns i bildgalleriet
nedan. Vi har även lagt till en textrutan nedtill med Audis beskrivning av de
tekniska system som finns redo för föraren och passagerarna.

Audi A2 Concept – tekniksystem i kupén

Interiör

Även interiören avspeglar filosofin bakom Audi A2 concept. Den är ljus, ren, öppen, rymlig och har intuitiva reglage. Instrumentpanelen är uppdelad i två sektioner, den vänstra liksom omsluter förarplatsen. Audi dynamic light löper runt kanterna i två separata bågar, från dörrarna till förarplatsen, och välkomnar passagerarna på samma sätt som det utvändiga ljusbandet.

Arkitekturen invändigt drar fördel av alla de möjligheter som det elektriska drivsystemet för med sig. Det finns ingen mittunnel, konsolen mellan framsätena kan sänkas ned för att ge fri passage genom bilen. Kall- och varmluften är indirekt och dragfri och strömmar in genom den perforerade ytan under vindrutan.

Ratten på Audi A2 concept är tillplattad inte bara nedtill utan också upptill och dessutom 1-ekrad. De två stora, bakåtriktade hornen har en beröringskänslig yta och används för att styra viktiga funktioner – det är bara blinkern och vindrutetorkarna som fortfarande manövreras via spakar.

Om man berör bägge pekplattorna samtidigt, går A2 concept över i ett halvautomatiskt drivläge. Denna praktiska finess innebär en välkommen avlastning för föraren, t.ex. när trafiken flyter långsamt. Föraren behåller alltid full kontroll över bilen, precis som med dagens farthållare med stop&go-system som är det som legat till grund för den nya tekniken.

En öppen, skalliknande sektion fungerar som rattstång och sträcker sig vågrätt in i kupén. I den bortre änden sitter en 7″-display, flankerad av två andra skärmar som tjänar som hastighets- resp. effektmätare.

När föraren trycker på knappen för att sätta igång eldriften, omsluts föraren och passageraren av ett ljusband, och två pekplattor fälls upp till höger om ratten. Den mindre pekytan på vänster sida används för att växla (shift-by-wire), medan den större på höger sida hör till luftkonditioneringen och mediafunktionerna.

Den infällbara konsolen mellan sätena innehåller ytterligare en pekskärm som används för inmatning av bokstäver och siffror liksom för andra funktioner och är en vidareutveckling av dagens MMI touch. En dockningsstation för iPhone avrundar manöversystemet.

Utställningsbilen är försedd med samtliga Audi connect-teknologier. Bluetooth-biltelefon online ansluter bilen till Internet via en UTMS-modul, medan en WLAN-hotspot gör det möjligt för passagerarna att surfa på nätet och hantera e-posten via sin mobiltelefon. Den snabba dataförbindelsen levererar speciellt sammanställd information och nyheter till bilen.

Utskärningar i ryggstöden på de 4 separata sätena i Audi A2 concept ger dem en sportig look och gör dem otroligt lätta. De har en stomme av aluminium, och konstruktörerna har använt en speciell blåsformningsteknik för polymerskalen. Sätena sitter fästa i golvet med 3 stag för mer utrymme för fötterna i baksätet, och under de uppfällbara sitsarna finns ett förvaringsutrymme.

Mellan baksätena sitter en konsol med förvaringsfack. Fäller man fram dessa säten ser man ett fäste för gaffeln på en speciell citycykel. Bagageutrymmet i Audi A2 concept har ett dubbelt lastgolv. En uppfällbar ram med två fasta, höga lastnät täcker den undre lastnivån.

Färgerna och materialen i kupén förstärker känslan av ljus och funktionalitet. De stora områdena från dörrarnas fönsterkanter ned till golvet är tillverkade i ett slitstarkt material som känns som neopren på ytan. Ett räfflat material tillverkat av återvunnen polyester täcker golvytan. Aluminiumdetaljer pryder kupén.

Belysning

Något annat som drar blickarna till sig på A2 concept är ”matrix beam” LED-strålkastarna. Ett helt knippe av små lysdioder, som sitter placerade ovanför varandra, svarar för både hel- och halvljus. Mikroreflektorer gör att ljuset kan riktas mycket exakt. LED-lamporna kan stängas av var för sig för att vägen ska lysas upp maximalt i alla situationer. För varselljuset svarar ett antal mini-LED-lampor som likt ett pärlband löper i den undre delen av strålkastarna.

Precis under tornadolinjen, på sidan av bilen, sitter ett mycket karakteristiskt kännetecken för Audi A2 concept – Audi dynamic light: ett band av ljus som löper mellan strålkastarna och bakljusen. Audi dynamic light består av lysdioder och ljusledare. I standby-läge är det flera centimeter breda bandet svart. När ägaren närmar sig sin A2 concept, tänds Audi dynamic light upp i blått och välkomnar föraren. Ljuset fokuseras på dörrhandtagen som ligger integrerade i ljusbandet och fälls ut när föraren för sin hand över dem.

Under färd lyser dynamic light i ett orangefärgat ljus. När man använder blinkern, pulserar Audi dynamic light på samma sida av bilen, och när man bromsar, löper en röd ljuspuls längs flanken som en varning för andra trafikanter.

De intelligenta baklyktorna är adaptiva: med hjälp av en sensor känner systemet av hur god sikten är och anpassar ljusstyrkan efter detta. 5 laserdioder svarar för dimljuset bak. I god sikt är ljuset från dem osynligt. När det däremot regnar eller är dimma, träffar det vattenpartiklarna i luften och syns tydligt som en flytande triangel.

Text: Audi Sverige AB

Annons
Annons
Rulla till toppen