C-segmentet växer som aldrig förr, och konkurrensen mellan bilarna i Golfklassen är hård. Ford Focus, Volkswagen Golf och Kia Cee’d säljer alla riktigt bra, men Hyundais bidrag i30 har hängt med sedan 2007 och det har blivit dags för en helt ny generation.
På Frankfurtsalongen visas helt nya i30 upp, med designspråket Fluidic Sculpture, som förutom den sexkantiga grillen från kombimodellen i40 även innefattar uppblåsta hjulhus fram, strålkastare som följer karossformen till sidorna samt tydligt markerad sidolinje.
Motormässigt hamnar ett flertal fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer under huven. Bensinmotorerna ger 100 respektive 135 hästkrafter, medan 1,4-litersdieseln ger 90 hk och 1,6-litersdieseln har 130 hk. Den snålaste dieselmodellen släpper ut under 100 gram koldioxid per kilometer – snålt, men inte riktigt lika snålt som Ford Focus Econetic.
6-växlad manuell låda blir standard, och en 6-växlad konventionell automatlåda med momentomvandlare finns som tillval. Hyundai har dock en dubbelkopplingslåda under utveckling – den borde lanseras sent 2012.
i30 blir ett viktigt steg för Hyundai att nå sina ambitiösa
försäljningsmål. Den nya modellen ska säljas i 120.000 exemplar i
Europa, en ökning med 30 procent jämfört med nuvarande i30. Om två år,
2013, ska Hyundai sälja 500.000 bilar i Europa, och märkets Europachef
Allan Rushforth hoppas att ”låga driftkostnader, rymligare interiör,
femårigt garantipaket och sportigare design” ska locka nya kunder till
märket.
Räkna med att vi vet mer när bilsalongen i Frankfurt drar igång nästa
vecka. Hyundai i30 lanseras först i femdörrarsutförande, och en kombimodell följer senare. Priserna ska hålla samma nivå som
förra generationen i30 som börjar på 134.900 kronor i Sverige.