Jaguar C-X16 Concept – katten vad snygg!

Är det här bilen som stjäl showen i Frankfurt? Kanske, designchef Ian Callum kallar i alla fall nya C-X16 för "den mest spännande Jaguar jag gjort." Den tvåsitsiga coupén med aluminiumkaross har ett hybridpaket med V6:a och elmotor som tillsammans klarar 0-100 km/h på 4,4 sekunder. Vill du se det som en modern E-type? Ian Callum tycker det är helt okej!
Annons

Vi har väl alla gått och suktat efter en modern efterföljare till klassiska E-type, en modell som för övrigt firar 50-årsjubileum just i år. Under tiden som Ford ägde Jaguar kom det flera konceptbilar som indikerade att man var på väg att skapa en ny, liten och tvåsitsig roadster/coupé men de planerna blev alltid kastade i papperskorgen.

Men sedan några år har Jaguar nya ägare – indiska Tata Motors – och en ny vd, den dynamiska Carl-Peter Forster som tidigare ryckte upp Opel men hoppade av när GM inte fullföljde sina planer att göra den europeiska biltillverkningen mera självständig.

Ni har nog redan dreglat på tangentbordet och tittat på videon ovan och tänkt ”äntligen en vacker Jaguar”. Om ni också tänkt ”modern E-type” så är det inget som Jaguars chefsdesigner Ian Callum har något emot. Det finns ett släktskap, även om det är en modern bil:

”Det här är en modell som bär väldigt mycket av vår historia, speciellt linjerna över hjulhusen,” berättar Ian Callum. ”För mig är det här den mest spännande Jaguar som vi tagit fram, hittills,” fortsätter Callum.

Jaguar C-X16 Concept – katten vad snygg!
Det syns kanske inte på bilderna men C-X16 är bara 445 centimeter lång och därmed den kortaste Jaguarmodellen sedan XK120 på 50-talet.

Designen på C-X16 Concpet kan Jaguar tala om i timmar men man kan ju nöja sig med den enkla metoden och låta linjerna tala sitt eget språk. Tittar vi istället på det tekniska verkar C-X16 Concept ha de rätta ingredienserna för att skapa en riktigt spännande produktionsmodell – namnet på denna vet vi ännu inget om.

Kaross och chassi bygger på Jaguars långa erfarenhet av lättmetall och olika typer av aluminiumkomponenter som limmas och svetsas till en stark konstruktion. V6-motorn på 3,0 liter beskrivs som ”nästa generation” och ger med kompressorhjälp 380 hk (280 kW) och 450 Nm. Det är en modulär, nedskalad version av nuvarande V8-motorn. Förbränningsmotorn får draghjälp av en integrerad elmotor som sitter mellan V6:an och den åttastegade automatlådan. Upp till 95 hk (70 kW) och 235 Nm kan elmotorn bidra med, enligt Jaguar. Precis som på tävlingsbilar finns det en ”boostknapp” på ratten som tillfälligt ger tio sekunder av maximal kraft från båda motorerna.

Batteripaketet av litiumjontyp är på 1,6 kWh och därmed förstår vi att körsträckan är ganska begränsad om bara elmotorn jobbar. Men elmotorn klarar att driva bilen i upp till 80 km/h. De två kraftkällorna ger tillsammans mer än godkänt när det gäller prestanda. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder och CO2-utsläppet anges till 165 g/km. Hybridpaketet adderar dock en del vikt och C-X16 väger in på cirka 1.600 kilo.

Vad man kanske inte ser på bilderna nedan i det stora bildgalleriet med 40 högupplösta foton (klicka för att länka direkt dit) är att C-X16 är en ganska liten bilmodell. C-X16 Concept är 4.445 mm lång, 2.048 mm bred och 1.297 mm hög. Hjulbasen anges till 2.622 mm. Ser man till längden är faktiskt C-X16 Concept den minsta Jaguarmodellen som skapats sedan 1954 då den klassiska XK120 lanserades.

Annons
Annons
Rulla till toppen