Både MyKey och Sync har funnits i USA sedan tidigare, men båda teknikerna kommer nu till Europa. MyKey blir standard på de flesta Fordmodeller i början av 2012, och Sync blir tillval.
Med MyKey-systemet kan föräldrar programmera en särskild ”ungdomsnyckel” för de ovana förarna i hushållet. Systemet kan begränsa bilens toppfart och ljudvolym, och det uppmuntrar föraren att använda bilbältet och köra snålare. Bilstereon är helt avstängd tills föraren satt på bältet. Om bilen utrustats med antikollisionssystem, filhållningsassistent och döda vinkel-varnare kan dessa system inte avaktiveras.
Enligt forskning som Ford hänvisar till i pressmeddelandet löper europeiska bilförare under 25 år tre gånger högre risk att råka ut för en dödsolycka än erfarna förare. 58.000 personer mellan 18 och 24 år omkom i trafikolyckor under åren 1999–2008. Om bilen utrustats med Sync-systemet ringer bilen själv upp larmcentralen om en olycka skett. Bilens aktuella position hämtas från GPS-systemet.
Ford Sync har sålts i USA sedan 2007 och kombinerar
navigationssystem, telefonuppkoppling och annat till ett system. Det
liknar BMW:s iDrive till uppbyggnaden, men baseras på teknik från
Microsoft. Ford siktar nu på att förse två miljoner bilar i Europa med
tekniken till 2015. Systemet har modifierats för att fungera i Europa:
det förstår nu 10.000 kommandon på 19 språk, och det har snabbats upp
rejält eftersom de första testerna visade att systemet inte hann med att
ge korrekta köranvisningar i tid på tyska Autobahn.
Ford Focus blir först ut med Sync i Europa, och systemet visas upp på
IFA-mässan i Berlin. Ford Fiesta blir första modell att förses med
MyKey, tidigt 2012.