PROV: Ny i Golfklassen - Lancia Delta

Lancia har inte funnits i Sverige på decennier. Nu gör man comeback och först ut är den uppdaterade Delta, som är lite större än övriga i Golfklassen. Björn Bergman fick en provtur i helgen.

Alla Delta finns i tio karossfärger, och samtliga kan kombineras med mattsvart tak för 9.900 kronor extra. Man ser här att axelavståndet är väl tilltaget: 270 cm. Det är 12 cm mer än hos VW Golf och betyder bra benutrymme i baksätet.

Nå Björn, vad är ditt första intryck av Lancia Delta?

Jag började med att köra bensinmodellen med 1,8-litersmotor på 200 hästar och klassisk automatlåda. Första intrycket är att den känns lite hård i fjädringen i stadstrafik, och att den är häftigt stark och accelerationssnabb – man får verkligen hålla koll på hastighetsmätaren. Enligt Alfa gör den noll till hundra på 7,4 sekunder.

Lancia ska ju sälja på elegans och lyx, lever den upp till det?

 De versioner Alfa väljer att ta in till Sverige är mycket välutrustade, och en viss lyxkänsla får man, särskilt med läderklädseln i bensinvarianten. Den luktar gott. Inredningen är prydlig och instrumentpanelen med läder och synliga sömmar är onekligen elegantare än den svarta plast vi möter i nästa alla moderna bilar.

Delta är lite större än de flesta andra i Golfklassen. Betyder det att den är rymligare?

Ja, i varje fall på längden.  Axelavståndet är 12 centimeter längre än Golfens och det märks inte minst i baksätet, där man har gott om plats för benen. Baksätet, som är delat 60/40, är också skjutbart så att man förstora bagagevolymen på bekostad av benutrymmet. Men en klar nackdel är att lastgolvet inte blir plant när man fäller ner baksätets ryggstöd. Lasttröskeln är också ganska hög.

Du sa att den var snabb – hur kändes den på landsväg?

Jag tyckte den vann i längden. I fart på landsväg märktes mindre av stötigheten, och när jag tog ut den på en riktigt kurvig väg i Roslagen blev jag imponerad. Väggreppet var fantastiskt när jag körde "inspirerat" och jag tvekar inte att kalla Delta för kurvkramare. Balansen och greppet fick mig att tänka på Mini Cooper. Och med 200-hästarsmotorn är det lätt att hantera den som busbil, om man känner för det. 

Björn Bergman har varit och provkört Lancia Delta. Delta lanserades 2008 och fick en ansiktslyftning i år, med bland annat nya strålkastare med diodvarselljus och nya bakljus, också med lysdiodteknik.

Körde du någon annan variant?

Ja, Lancia ska sälja två dieselversioner också i Sverige, båda miljöbilsklassade, och jag körde den svagare, som ger 105 hästar. Det låter inte mycket, men det räcker mycket väl för vardagsbruk. Vridmomentet är 300 newtonmeter och det hände nästan aldrig att jag saknade motoreffekt. Den dieseln är kopplad till en sexväxlad manuell låda som jag tyckte var mycket behaglig att hantera. 

Vilka andra modeller ska Lancia sälja i Sverige?

Delta är först ut och kommer i oktober. Sedan, i november, kommer den stora lyxiga Thema, som är Lanciaversionen av Chrysler 300. Den får V6-motor och åttastegad automatlåda. Priset är inte klart. I början av nästa år kommer Lancia Ypsilon, som är nära släkting till Fiat 500, men har fyra sidodörrar och lite lyxigare inredning. Den får dock samma tvåcylindriga Twinair-motor på 85 hästar. Som vi berättat tidigare, kommer alla Chryslermodeller som säljs i Europa att heta Lancia i fortsättningen. Det betyder att även den klassiska familjebussen Voyager (13 miljoner sålda) döps om till Lancia Voyager. Den börjar säljas under november med 3,6-liters bensinmotor och en ny treliters diesel. Utrustningsnivån kallas Gold och inkluderar eldrivna skjutdörrar, elmanövrerad baklucka, läderklädsel, klimatanläggning och eluppvärmd ratt. Priset har ännu inte meddelats.

Och vad kommer Delta att kosta?

Ja, priset kommer nog att diskuteras – med bensinmotorn på 200 hästar kostar den 294.000. Då är den visserligen välutrustad, men metalliclack, bixenonstrålkastare, taklucka, vingelvarning, eljusterbara framstolar, infällbara backspeglar samt reservhjul kostar ändå extra. Och på den prisnivån finns det onekligen många starka konkurrenter.  

Baksätet kan skjutas i längsled och ryggstöden kan vinklas i fem steg. Men lastytan blir långt ifrån plan när man fäller ryggstöden. Bagagevolymen uppges till 380 liter normalt och 760 liter maximalt.

Förarplatsen är lite elegantare (och känns lite mindre modern) än vad som är vanligt i Golfklassen. Läderklädd instrumentpanel ingår i tillvalet läderklädsel för 11.900 kronor.

Wow, den här blir jag verkligen sugen på!
313
204