Första intrycken av nya Porsche 911

Nu har vi äntligen fått provsitta nya Porsche 911, den modell som fått internnumret 991. Har Porsche lyckats förädla utan att förlora originalkänslan? Ska vi bli besvikna, eller härligt upprymda? Låt oss säga så här – ni behöver inte vara oroliga!
Annons

Under Volkswagengruppens förfest i Frankfurt var det
live-premiär för nya 911. Ackompanjerad av både laserstrålar värdiga Jean
Michelle Jarre 1991 och en massa tuff rök och explosioner avtäcktes bilen med
buller och bång. En efter en rullar de tidigare modellerna in på scenen följt
av den nya, sjunde generationen, som kronan på verket.

Exteriört följer den givetvis sina syskon i spåren men hela
uppenbarelsen är betydligt fetare än tidigare. Det är bulligare, svullnare och,
ehh, väldigt mycket mer. Hjulhusen känns enorma och rymmer ett par riktigt feta
20-tummare.

Men allra störst skillnad är det interiört, där mycket är
omgjort från grunden. Självklart är instrumenteringen trogen originalet och den
kraftigt markerade kardantunneln (som förebådar en 4S) löper som en aorta genom
kupén. Känslan i material och design är betydligt lyxigare än i 997:an. Lädret
i kupén är tvåfärgat i ljust och mörkt grått och lister och paneler är tillverkade
i kolfiber vilket kontrasterar snyggt mot de blänkande kromdetaljerna i
dörrhandtag och rattar och reglage. En härlig liten detalj är de två
mugghållarna som döljer sig under kolfiberlisten ovanför handskfacket.

Summa summarum: Fet på utsidan, lyxig på insidan. Återstår
att se hur grym den är på vägen.

Annons
Annons
Rulla till toppen