Fetare och lyxigare – första intrycken av nya Porsche 911

Nu har vi äntligen fått provsitta nya Porsche 911, den modell som fått internnumret 991. Har Porsche lyckats förädla utan att förlora originalkänslan? Ska vi bli besvikna, eller härligt upprymda? Låt oss säga så här – ni behöver inte vara oroliga!

Under Volkswagengruppens förfest i Frankfurt var det live-premiär för nya 911. Ackompanjerad av både laserstrålar värdiga Jean Michelle Jarre 1991 och en massa tuff rök och explosioner avtäcktes bilen med buller och bång. En efter en rullar de tidigare modellerna in på scenen följt av den nya, sjunde generationen, som kronan på verket.

Exteriört följer den givetvis sina syskon i spåren men hela uppenbarelsen är betydligt fetare än tidigare. Det är bulligare, svullnare och, ehh, väldigt mycket mer. Hjulhusen känns enorma och rymmer ett par riktigt feta 20-tummare.

Men allra störst skillnad är det interiört, där mycket är omgjort från grunden. Självklart är instrumenteringen trogen originalet och den kraftigt markerade kardantunneln (som förebådar en 4S) löper som en aorta genom kupén. Känslan i material och design är betydligt lyxigare än i 997:an. Lädret i kupén är tvåfärgat i ljust och mörkt grått och lister och paneler är tillverkade i kolfiber vilket kontrasterar snyggt mot de blänkande kromdetaljerna i dörrhandtag och rattar och reglage. En härlig liten detalj är de två mugghållarna som döljer sig under kolfiberlisten ovanför handskfacket.

Summa summarum: Fet på utsidan, lyxig på insidan. Återstår att se hur grym den är på vägen.

Nya 911:an är precis så läcker som jag hoppades - ett steg i rätt riktning!
389
29