Land Rover-ikonen får nytt liv

Efter spekulationerna om att Land Rover skulle döda ikonen Defender kan vi nu rapportera att så inte är fallet. Designkoncepten DC100 och DC100 Sport ger försmak av en helt ny Defender som inte ska göra någon besviken.

Är det så här nästa Land Rover Defender ska se ut? Designchefen Gerry McGovern har gjort förslaget DC 100 och inväntar publikens reaktioner.

Med 60 år av historia bakom sig räcker det inte med att efterträdaren bara har en snygg design, den måste vara tålig och kapabel som sin anfader också. Land Rovers designchef Gerry McGovern poängterar hur svårt det är att ersätta en ikon och är noga med detta inte är en färdig design utan att man jobbar vidare, bland annat tillsammans med kunder för att kunna få till absolut rätt stuk.

Helt ny, men ändå med tydlig Land Rover-känsla. Defenders efterträdare blir en modern bekväm bil, som samtidigt klart förmedlar tålighet och terrängförmåga.

Det nya Defender-konceptet måste vara relevant för det 21:a århundradet. Den ska vara attraktiv för alla men ändå vara en dödligt seriös off-roadbil. Extremt kapabel, hållbar och bekväm, men också ansvarsfull och med grön teknik.
 Under huven ska det finnas en 2,0-liters dieselfyra med hybridteknik och i DC100 Sport samma konfiguration men med bensinmotor. En åttaväxlad automatlåda sköter kraftöverföringen och start/stop är standard.
 Själva konstruktionen är av lättviktsmaterial och även återvunnet material ska få bli en del av nya Defender. 

Terrängkapaciteten ska förbättras med hjälp av ett kapabelt chassi och högteknologiska lösningar såsom hd-kameror och ett förutseende sensorsystem liknande ett nervsystem för bilen. Det ska kunna scanna omgivningen och varna för svårpasserad terräng. En sonar och djupmätare ska kunna sondera marken under vatten vid vadning. De korta överhängen fram och bak behålls för att ge bilen bästa möjliga framkomlighet vid körning utanför vanlig väg och markfrigången ska kunna möjliggöra svåra passager över krön.

Jodå, det är en Land Rover Defender. Mest på skoj i Frankfurt, men kanske en tänkbar variant när nya generationen är klar runt 2015?

Jag väntar otåligt på nya Defender.
204
52