Med 60 år av historia bakom sig räcker det inte
med att efterträdaren bara har en snygg design, den måste vara tålig och
kapabel som sin anfader också. Land Rovers designchef Gerry McGovern poängterar
hur svårt det är att ersätta en ikon och är noga med detta inte är en färdig design
utan att man jobbar vidare, bland annat tillsammans med kunder för att kunna få
till absolut rätt stuk.
Det nya Defender-konceptet måste vara
relevant för det 21:a århundradet. Den ska vara attraktiv för alla men ändå
vara en dödligt seriös off-roadbil. Extremt kapabel, hållbar och bekväm, men
också ansvarsfull och med grön teknik.
Under huven ska det finnas en 2,0-liters
dieselfyra med hybridteknik och i DC100 Sport samma konfiguration men med
bensinmotor. En åttaväxlad automatlåda sköter kraftöverföringen och start/stop är
standard.
Själva konstruktionen är av lättviktsmaterial och även återvunnet
material ska få bli en del av nya Defender.
Terrängkapaciteten ska förbättras med hjälp av ett
kapabelt chassi och högteknologiska lösningar såsom hd-kameror och ett
förutseende sensorsystem liknande ett nervsystem för bilen. Det ska kunna
scanna omgivningen och varna för svårpasserad terräng. En sonar och djupmätare ska
kunna sondera marken under vatten vid vadning. De korta överhängen fram och bak
behålls för att ge bilen bästa möjliga framkomlighet vid körning utanför vanlig
väg och markfrigången ska kunna möjliggöra svåra passager över krön.