Peugeot: ”Vi kommer med en laddhybrid också”

På Frankfurtsalongen visar Peugeot upp sina nya modeller med elektrisk bakaxel, det som kallas ”HYbrid4”. Ännu så länge rätt begränsad räckvidd på eldrift, men projektledaren Vincent Basso avslöjar att det snart också kommer en laddhybrid som kan gå 2-3 mil på enbart el.
Annons

Peugeot: ”Vi kommer med en laddhybrid också”
Vincent Basso har varit projektledare länge hos Peugeot och kan snart, äntligen, se bilarna rulla ut till kund.

Vincent Basso har lett projektet
”HYbrid4” länge hos Peugeot
och koncernkollegan Citroën. Efter många års slit
är det äntligen dags att se de första bilarna – Peugeot 3008 HYbrid4 –
levereras till kund. Men sedan i våras rullar bilarna i trafik och körs
dagligen av Peugeots anställda. Tekniken ska fintrimmas, ända in i det sista.

”Ja, vi vill samla in upplevelser och
testfakta från så många olika håll som möjligt,” berättar Vincent Basso. ”Du får
alltid olika svar, beroende på vem du frågar. Därför är det viktigt att många
personer kör bilarna och rapporterar tillbaka till oss. Det kan vara små
detaljer, men det går ofta att förbättra i mjukvaran.”

Som vi berättat förut innebär
HYbrid4-tekniken
att man kombinerar en dieselmotor med framhjulsdrift på 163 hk
med en elmotor som driver bakhjulen, den ger 37 hk. Sammanlagda effekten 200 hk
ger bra prestanda, speciellt med det extra grepp som bakhjulen bidrar med i
startögonblicket. Samtidigt kan till exempel Peugeot 508 RXH HYbrid 4 (klicka
för att läsa mer) sänka sin bränsleförbrukning till 4,2 l/100 km och
CO2-utsläppet anges till 109 g/km – alltså långt under den svenska miljöbilsgränsen.

Peugeot: ”Vi kommer med en laddhybrid också”
Den elektriska bakaxeln sitter i ett noga förberett utrymme i PSA-plattformen. Batteripaketet ligger ovanpå, i bagageutrymmet. En del bagagerumsutrymme går förlorat, men ändå relativt lite.

Fördelarna med HYbrid4 är flera, men
det har också
de tekniska utmaningarna varit. Vincent Basso berättar att man
hade problem redan när det gällde att göra en bra start/stopp-teknik till
dieselmotorer. Det krävdes ett speciellt balanssystem för att minska
vibrationerna och även spjäll som stängde insuget för att snabbt få stopp på
motorn.

Men det var också en utmaning att
konstruera bakaxeln så att den gick att montera utan tidsfördröjning på bandet.
Varje Hybrid4-modell ska byggas på samma lina som sin ”vanliga” kollegor,
bakaxeln tillverkas av PSA-koncernen och levereras sedan ut till de respektive
fabrikerna.

Vi tog även tillfället att diskutera
fördelarna
med aktiv momentstyrning i en elektrisk bakaxel, den princip som
båda de svenska tillverkarna eAAM (Trollhättan) och Haldex (Landskrona) valt
till sina system. Men den diskussionen och mer detaljer om HYbrid4 tar vi i ett
kommande nummer av auto motor & sport.

Peugeot: ”Vi kommer med en laddhybrid också”
Maria Lantz, presschef på Peugeot Sverige, tror att 3008 HYbrid4 kan hamna runt 340.000 kronor i Sverige. Leveranserna startar i början på våren, förhoppningsvis i mars.

Däremot kunde Vincent Basso redan nu
bekräfta att man förbereder nästa steg för HYbrid4, att utöka elmotorns effekt
och lägga till ett större litiumjonbatteri som utökar körsträckan till 20-30
kilometer.

”De modellerna kommer, vi är övertygade
om att det finns en växande marknad för bilar som går att pendla kortare
sträckor helt på el,” berättar Vincent Basso. ”Men jag kan inte berätta när,
tyvärr.”

Men Maria Lantz, presschef
Peugeot Sverige, kan berätta när de första Hybrid4 kommer till Sverige:

”Det blir i början på våren nästa år,” säger
Maria Lantz. ”Våra bilar är extrautrustade för skandinaviskt klimat så det
dröjer lite efter lanseringen vid årsskiftet här i Europa. ”Vi tror att Peugeot 3008
HYbrid4 hamnar någonstans kring 340.000 kronor i Sverige, men det slutgiltiga
priset får jag återkomma med.”

Eftersom flertalet av de aktuella
HYbrid4-modellerna
kommer riktigt lågt i CO2-utsläpp blir de intressanta för många
av de som väljer förmånsbil. Ännu mer intressant kan det bli om regeringen
beslutar sig för att skattemässigt jämföra den här typen av hybridmodeller med
motsvarande dieselmodeller, då får man ganska mycket bil för ett relativt lågt
förmånsvärde.

Annons
Annons
Rulla till toppen