”Mer Lotus än någonsin”

”More Lotus than ever” är parollen för Lotus pressvisning. Med en skakig MTV-presentation full av snabba klipp, skakig kamera och ljus som framkallar epilepsi stiger Lotus vd Danny Bahar ut på scen och berättar om nya fabriker och motorer, F1-bråk om namn och nya bilar.
Annons

Danny Bahar säger att han gillar att folk undrar om Lotus är galna. De gillar all feedback, säger han innan han fortsätter med att Lotus behövde en egen motor för att ge bilarna den själ de behöver.

Framför honom snurrar nya Evora GTE. Den mest kraftfulla gatlegala Lotus som byggts och den utvecklades på rekordtid. Drivlinan är en den 3,5-liters V6 som används i alla Lotus men nu har den skrämt upp till över 444hk med hjälp av dubbla kompressorer. Bruno Senna dyker upp på scen och talar om sin nya F1-plats i Lotus. Han ser precis ut som Ayrton, släktdragen är tydliga.


Men den stora nyheten är Lotus Exige S och dess rally-motsvarighet R-GT.

Med samma drivlina som i Evora (V6 3,5 liter) är Exige S lättviktaren med knockout-prestanda. V6-motorn klämmer ur sig 350 hk och 400 Nm med en vikt på endast 1 080 kg. Det ger prestandasiffror på 0-100 km/h på cirka 3,8 sek och en toppfart på 274 km/h. Växelådan är en tvärmonterad historia som petas i manuellt och har sex lägen framåt och en öppen differential. 

Dämpningen sker med triangellänkar av olika längd och Bilstein-dämpare och Eibach-fjädrar. Dessutom finns krängningshämmare fram och bak. 

Det finns en uppsjö elektroniska hjälpmedel för att hålla Exige S på vägen, bland andra har du igenkänning av understyrning och bromskontroll i kurvor. Du kan också få ett racepaket med en knapp som gör att bypassventilerna till avgassystemet alltid är öppna och launch control. 

Tillsammans med Exige S lanserar också Exige R-GT som ska tävla i FIA:s nya GT-reglemente i WRC. Monte Carlo, San Remo och Korsika står på kalendern för 2012. Färgsättningen är densamma som den gamla Talbot Sunbeam Lotus som vann WRC 1981 och den är vansinnigt snygg. Tanken flyger direkt till Lancia Stratos, vilket jag tror är meningen. 

Motorn har försetts med restriktorer och lämnar nu drygt 300 hk i enlighet med FIA:s krav. Lådan är sekventiell och har homologerade slutväxlar och det finns en hydraulisk handbroms, precis som på ”riktiga” rallybilar.

Habegären efter besöket i Lotus monter är svårartade och frågan är om man inte mycket hellre vill ha en Exige R-GT än en Ford Fokus ST-R?

Annons
Annons
Rulla till toppen