Honda: ”Vi vill bygga en Civic Type R”

Helt nya Honda Civic premiärvisas just nu på Frankfurtsalongen. Vi har fått en pratstund med två av ”papporna”, projektledaren Mitsuru Kariya och designern Daisuke Sawai. De är väldigt sugna på att bygga en Civic Type R, men har andra idéer också.
Annons

Honda: ”Vi vill bygga en Civic Type R”
Projektledaren Mitsuru Kariya (till höger) och designern Daisuke Sawai är stolta över sin nya Civic. Och de bygger gärna en Type R – om de får.

När Honda premiärvisar sin helt nya
generation Civic
är det evolution, snarare än revolution – som det onekligen
var vid förra generationsskiftet 2006. Men trots det är alla plåt- och
karossdelar nya till 80 procent. Mycket av designarbetet har fokuserat på
luftmotståndet, som förbättrats tio procent. Någon exakt siffra vill Honda inte
ange men eftersom föregångaren angavs till Cd 0,30 så kan ni gissa resten.

”Vi vill att Civic ska se effektiv ut”
berättar chefsdesigner Daisuke Sawai. ”Och det manifesterar vi med bra
luftmotstånd, faktiskt ledande i C-segmentet visar våra jämförelser.”

Tekniskt förväntar sig projektledaren Mitsuru
Kariya
att krocksäkerheten för nionde generationen Honda Civic ligger på topp med fem stjärnor hos Euro-NCAP:

”Våra egna tester pekar mot detta och
vi är övertygade om att nya Civic ger ett bra resultat,” säger Mitsuru Kariya.
”Det gäller även säkerheten för gångtrafikanter, där vi brukar prestera bra”.

Inledningsvis kommer Civic med
2,2-liters dieselfyra som snålalternativ. Motorn ger hela 150 hk men klarar sig
ändå med måttlig förbrukning och en CO2-siffra på bara 110 g/km. Även om det är
snålt så är det inte klassledande i C-segmentet och Honda konstruerar därför en
ny 1,6-liters diesel med lägre effekt och ett CO2-utsläpp som ska passera 100
g/km med god marginal.

”När det gäller motorer vill vi gärna
vara bäst,”
säger Mitsuru Kariya med ett underfundigt leende. ”Vi får se om vi
kan få till ett klassledande CO2-värde för C-segmentet.”

Honda: ”Vi vill bygga en Civic Type R”
Nionde generationen Civic är här och nu har inte designen tagit riktigt lika stora kliv som förra gången det var generationsbyte. Bra eller dåligt? Vad tycker ni?

Något hybridalternativ är inte på gång
till Civic,
det anser man bli allt för dyrt i förhållande till de fördelar
tekniken ger. Men det finns andra vägar som man vill prova, till exempel andra
karossmodeller.

”Vi skulle kunna tänka oss något
MPV-aktigt,” berättar Daisuke Sawai. ”Kanske också en kombi för
Europamarknaden. Däremot blir det inte någon sedanmodell, det har vi bestämt.”

Frågan som hänger i luften är förstås
om Honda kan tänka sig ännu en Civic Type R och då blir det breda leenden hos
hela Honda-teamet i Frankfurt – men inga klara besked eller tidsangivelser.

”Vi bygger gärna en Type R,” säger
Mitsuru Kariya, ”om vi får. Det är upp till företagsledningen att besluta, men
vi håller tummarna.”

Intressant ur svenskt perspektiv är att
nya Civic förbättrats
när det gäller kupévärme vid riktigt låga temperaturer,
under minus 20 grader. Rullkomforten har också förbättrats, liksom
bullerdämpning och chassisättning. Det återstår att se hur väl Honda lyckats
med detta, de första provkörningarna av nya Civic ska ske i november.

Annons
Annons
Rulla till toppen