Sällsynt Måsvinge-Mercedes gömd i garage

En av endast 29 byggda och den enda som saknats, men här är den: Mercedes 300SL från 1955 med aluminiumkaross! Det unika fyndet gjordes i ett garage i Kalifornien av Rudi Koniczek, där bilen stått i fyra decennier.

Mercedes 300SL Måsvinge Rudi & Company

Efter 40 år i garage blir det en hel del damm. Så här såg bilen ut när Rudi och hans medhjälpare äntligen hade röjt ur garaget i Kalifornien.

Alla har vi väl någon gång drömt om situationen att gå in i en avlägsen lada eller ett garage, lyfta på en presenning och där upptäcka den ultrasällsynta bilen som stått bortglömd i decennier. En annan beståndsdel i dagdrömmandet brukar vara en ointresserad bonde som säger "…det där gamla skräpet kan du få om du bara kör bort den."

Men ibland görs garagefynd i verkligheten, även om den här historien inte innehåller några detaljer om bilens pris. Rudi Koniczek driver bilrenoveringsföretaget "Rudi & Company" i Victoria, British Columbia (Kanadas västkust), där man specialiserat sig på Mercedes 300SL – den modell som de flesta brukar kalla för "Måsvingen". Rudi Koniczeks rykte på området har gjort att han har kunder från hela världen som skickar sina 300SL till Kanada för renovering.

Den klassiska måsvingen är en av de mest kända bilmodellerna i världen. Men det var mindre än hälften som hade "måsvingar", cirka 1400 byggdes som coupé och ungefär 1.800 roadsters tillverkades från 1955-1963. Allra mest eftertraktade – och högst värderade – är de 29 bilar av 300SL som byggdes för motorsport. De hade aluminiumkaross (istället för stålpaneler), plexiglas i rutorna, större bromsar, unika fälgar och trimmad "NSL" motor.

Bilsamlare runt om i världen har haft koll på 28 av dessa 29 unika 300SL. Rudi Koniczek har själv renoverat 300SL aluminium med chassinummer ett-sex och den sista som saknades var bil nummer 21.

 

Exakt hur Rudi Koniczek fick nys om den sista av de 29 bilarna förtäljer inte historien, mer än att det var ett rykte som han och en vän från Kalifornien hade snappat upp redan för 20 år sedan. Så småningom kunde den 80-åriga änkan till den ursprungliga ägaren Tom Wellmer identifieras och förmås att sälja bilen.

Det var dock ett grannlaga jobb att bokstavligen gräva ut den unika 300SL ur sitt garage. Två man plus Rudi Koniczek jobbade i tio timmar med att bära ut gamla datorer och bråte ur garaget innan man kunde frigöra bilen, som var delvis demonterad. Rudi Koniczek berättar att han plockade upp sin magnet ur jackfickan och började kontrollera karossen, jodå – det var aluminium!

Renoveringen av bilen ska börja nästa år och målsättningen är den gamla vanliga från Rudi Koniczek: "best or nothing". Räkna med att vi får se denna unika Mercedes 300SL från 1955 på Pebbles Beach om några år. Nästa år ska Rudi Koniczek ställa ut en fransk Avions Voisin från 1935 på Pebbles Beach. Mer om Rudi Koniczek och Mercedes 300SL 1955 aluminium går att läsa i nätupplagan av "The Vancouver Sun", klicka på länken för att hoppa dit i nytt fönster.

Vilken historia! Jag ser fram emot att se bilen färdigrenoverad.
1204
38