PROVAD: Snabbare, snålare Micra

Nissan Micra som är ny sedan i våras, slåss i B-segmentet där det vimlar av prisvärda miljöbilar. Nu kommer den med kompressormatad bensinmotor som gör den snål som en diesel – men snabbare och billigare. Björn Bergman har provkört.
Annons

PROVAD: Snabbare, snålare Micra
Nya Nissan Micra är en helt ny bil, betydligt vuxnare i framtoning och uppförande jämfört med sin föregångare. Den kompressormatade versionen DIG-S är dessutom tillräckligt snabb för att göra chassit rättvisa när det gäller väghållningen.

Nå, Björn, vad är ditt första intryck av Nissan Micra med nya motorn?

Allra först konstaterar jag att den nya Micran ser mycket mer vuxen ut
än föregångaren. Den står bredbent och ger ett självsäkert intryck, särskilt
bakifrån. Dörrklangen är överraskande seriös och jag inser att min skepsis mot
bilar byggda i Indien kommer på skam.

Utrymmena är bra, inte minst takhöjden och jag kan sitta acceptabelt
bekvämt ”bakom mig själv” i baksätet.

Förarplatsen domineras av svart plast i olika toner, men instrument och
reglage är tydliga och lättjobbade.

Den trecylindriga motorn startas nyckellöst i toppversionen Tekna och
den går så tyst och vibrationsfritt att det svårt att höra om den är igång.

Och hur känns bilen på vägen?

Jag började körningen i Stockholms city, och där fungerade
start-stoppautomatiken utmärkt. På snabbare väg visade sig kompressormotorn
riktigt pigg, med en rejäl skjuts från 3.000 varv. Vridmomentet är max 142 Nm
vid 4.400 r/min och det är mindre än hos konkurrenternas småbilsdieslar – men
kompressormotorn ger jämnt kraftflöde ända upp till rödmarkeringen vid 6.500
varv. Det betyder att Micra DIG-S (Direct Injection Gasoline Supercharge) slår
de flesta små dieslar i accelerationen: den klarar 0-100 km/h på 11,3 sekunder.

Och som så ofta med dagens miljöklassade småbilar finner man att chassit
klarar betydligt mer effekt än motorn presterar. Det stämmer verkligen i det
här fallet: kompressor-Micran är riktigt rolig på kurvig väg när man släpper
lös alla 98 hästarna. Den rinner villigt genom böjarna med lätt understyrning,
och jag känner att jag har full kontroll ändå upp till greppgränsen. Styrningen
har hygglig precision och är inte sämre andra med helelektriskt servosystem.
Växellådan är lättjobbad, med hyggligt tajt länkage.

PROVAD: Snabbare, snålare Micra
Kompressormotorn är trecylindrig med 1,2 liters volym. Den ger max 98 hk vid 5.600 r/min och 142 Nm vid 4.400 r/min. Förbrukningen uppges till 4,3 l/100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på 99 gram per kilometer.

DIG-S räknas om miljöbil – hur snål är den?

Den är faktiskt ungefär lika snål som dieslarna i småbilsklassen:
förbrukningen i blandad körning uppges till 4,3 l/100 km, med ett CO2-utsläpp
på bara 99 gram per kilometer. (Med steglös automat, CVT, är den också
miljöbil, med förbrukningen 5,0 l/100 km.) Det betyder att den är skattebefriad
i fem år och att skatten därefter är 360 kronor per år.

Vilka andra versioner säljs i Sverige?

Nissan Micra finns också med samma 1,2-litersmotor utan kompressor. Den
ger 80 hästkrafter och 110 Nm 4.000 r/min. Alla Micra har femdörrarskaross och
80-hästarsversionen finns i tre utrustningsgrader. Micra DIG-S säljs i de två
högsta graderna.

PROVAD: Snabbare, snålare Micra
Förarplatsen är tämligen lättarbetad, med tydliga instrument och reglage för stereon och farthållaren i ratten. Här är panelen ljus, men med annan klädsel är den väldigt mörk, med plast i varierande grad av svart.

Och vad kostar den?

Micra DIG-S kostar i utrustningsgraden ”Acenta” 141.590 kronor. Som
standard ingår då bland annat fjärrstyrt c-lås, antisladd/antispinn, sex
krockkuddar, cd-radio, elvärmda elspeglar, färddator, stolsvärme fram, manuell
ac, elfönsterhissar fram. 

Toppversionen kallas ”Tekna” och omfattar dessutom automatisk
klimatkontroll, glastak, integrerad satellitnavigator, farthållare med fartbegränsare,
parkeringssensorer bak, p-platsuppmätningssystem, avancerad färddator,
regnsensor och 15-tums lättmetallfälgar. Den kostar 163.990 kronor.
Metallic-lack kostar till samtliga versioner 4.300 kronor extra.

Hur vill du sammanfatta den här bilen?

Nya Nissan Micra står sig bra i småbilsklassen vad gäller utrymmen, utrustning och köregenskaper. Standardmotorn räcker till för stadskörning men nöjesfaktorn är minimal. Med kompressormotorn på 98 hästar är det betydligt roligare, samtidigt som förbrukningen ligger 14 procent lägre och hamnar i nivå med dieselversionerna hos konkurrerande småbilsmärken. Och med motsvarande utrustning är då nästan alla småbilsdieslar klart dyrare i inköp.

PROVAD: Snabbare, snålare Micra
Nya Micra ser betydligt mer kraftfull ut än förra generationen, särskilt bakifrån.
Annons
Annons
Rulla till toppen