PROVKÖRD: Snabbare, snålare Nissan Micra

Nissan Micra som är ny sedan i våras, slåss i B-segmentet där det vimlar av prisvärda miljöbilar. Nu kommer den med kompressormatad bensinmotor som gör den snål som en diesel – men snabbare och billigare. Björn Bergman har provkört.

Nya Nissan Micra är en helt ny bil, betydligt vuxnare i framtoning och uppförande jämfört med sin föregångare. Den kompressormatade versionen DIG-S är dessutom tillräckligt snabb för att göra chassit rättvisa när det gäller väghållningen.

Nå, Björn, vad är ditt första intryck av Nissan Micra med nya motorn?

Allra först konstaterar jag att den nya Micran ser mycket mer vuxen ut än föregångaren. Den står bredbent och ger ett självsäkert intryck, särskilt bakifrån. Dörrklangen är överraskande seriös och jag inser att min skepsis mot bilar byggda i Indien kommer på skam.

Utrymmena är bra, inte minst takhöjden och jag kan sitta acceptabelt bekvämt "bakom mig själv" i baksätet.

Förarplatsen domineras av svart plast i olika toner, men instrument och reglage är tydliga och lättjobbade.

Den trecylindriga motorn startas nyckellöst i toppversionen Tekna och den går så tyst och vibrationsfritt att det svårt att höra om den är igång.

Och hur känns bilen på vägen?

Jag började körningen i Stockholms city, och där fungerade start-stoppautomatiken utmärkt. På snabbare väg visade sig kompressormotorn riktigt pigg, med en rejäl skjuts från 3.000 varv. Vridmomentet är max 142 Nm vid 4.400 r/min och det är mindre än hos konkurrenternas småbilsdieslar – men kompressormotorn ger jämnt kraftflöde ända upp till rödmarkeringen vid 6.500 varv. Det betyder att Micra DIG-S (Direct Injection Gasoline Supercharge) slår de flesta små dieslar i accelerationen: den klarar 0-100 km/h på 11,3 sekunder.

Och som så ofta med dagens miljöklassade småbilar finner man att chassit klarar betydligt mer effekt än motorn presterar. Det stämmer verkligen i det här fallet: kompressor-Micran är riktigt rolig på kurvig väg när man släpper lös alla 98 hästarna. Den rinner villigt genom böjarna med lätt understyrning, och jag känner att jag har full kontroll ändå upp till greppgränsen. Styrningen har hygglig precision och är inte sämre andra med helelektriskt servosystem. Växellådan är lättjobbad, med hyggligt tajt länkage.

Kompressormotorn är trecylindrig med 1,2 liters volym. Den ger max 98 hk vid 5.600 r/min och 142 Nm vid 4.400 r/min. Förbrukningen uppges till 4,3 l/100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på 99 gram per kilometer.

DIG-S räknas om miljöbil – hur snål är den?

Den är faktiskt ungefär lika snål som dieslarna i småbilsklassen: förbrukningen i blandad körning uppges till 4,3 l/100 km, med ett CO2-utsläpp på bara 99 gram per kilometer. (Med steglös automat, CVT, är den också miljöbil, med förbrukningen 5,0 l/100 km.) Det betyder att den är skattebefriad i fem år och att skatten därefter är 360 kronor per år.

Vilka andra versioner säljs i Sverige?

Nissan Micra finns också med samma 1,2-litersmotor utan kompressor. Den ger 80 hästkrafter och 110 Nm 4.000 r/min. Alla Micra har femdörrarskaross och 80-hästarsversionen finns i tre utrustningsgrader. Micra DIG-S säljs i de två högsta graderna.

Förarplatsen är tämligen lättarbetad, med tydliga instrument och reglage för stereon och farthållaren i ratten. Här är panelen ljus, men med annan klädsel är den väldigt mörk, med plast i varierande grad av svart.

Och vad kostar den?

Micra DIG-S kostar i utrustningsgraden "Acenta" 141.590 kronor. Som standard ingår då bland annat fjärrstyrt c-lås, antisladd/antispinn, sex krockkuddar, cd-radio, elvärmda elspeglar, färddator, stolsvärme fram, manuell ac, elfönsterhissar fram. 

Toppversionen kallas "Tekna" och omfattar dessutom automatisk klimatkontroll, glastak, integrerad satellitnavigator, farthållare med fartbegränsare, parkeringssensorer bak, p-platsuppmätningssystem, avancerad färddator, regnsensor och 15-tums lättmetallfälgar. Den kostar 163.990 kronor. Metallic-lack kostar till samtliga versioner 4.300 kronor extra.

Hur vill du sammanfatta den här bilen?

Nya Nissan Micra står sig bra i småbilsklassen vad gäller utrymmen, utrustning och köregenskaper. Standardmotorn räcker till för stadskörning men nöjesfaktorn är minimal. Med kompressormotorn på 98 hästar är det betydligt roligare, samtidigt som förbrukningen ligger 14 procent lägre och hamnar i nivå med dieselversionerna hos konkurrerande småbilsmärken. Och med motsvarande utrustning är då nästan alla småbilsdieslar klart dyrare i inköp.

Nya Micra ser betydligt mer kraftfull ut än förra generationen, särskilt bakifrån.

Den måste jag provköra!
103
77