Huldt provkör nya BMW M5

Fredrik Huldt åkte till Spanien och Ascari Race Resort för att - äntligen - få sätta tänderna i nya BMW M5. Och ja, den är extrem, galen, potent. Men framför allt överraskande den Fredrik med något helt oväntat.
Annons

Huldt provkör nya BMW M5
Fredrik Huldt och BMW M5 (som snällt låter Huldt stå i centrum en stund…)

Hej Fredrik! Hur är den här besten att köra?

Helt galen. Svårt att formulera en mening som täcker in
upplevelsen. Nya BMW M5 är extrem i varje avseende. Motorn är naturligtvis
huvudnumret. En 90-graders V8 med dubbla twinscroll turbos som dunkar iväg 560
hästar mellan 6.000-7.000 varv och levererar ett maxvrid från 1.500 varv på
hela 680 Nm.

Berätta mer om motorn?

Trots storleken är den väldigt kompakt. Avgasportarna sitter
på cylinderradernas insida för att man ska få plats med två feta turboaggregat,
två katalysatorer och avgassystem inne i V-formationen. Bandet mellan
maxnivåerna på vrid och toppeffekt är tre gånger så brett som på den gamla
sugmotorn, V10:an i E60. Det finns power i överflöd i alla situationer. Visst
har den tappat lite i karaktär, men den levererar så mycket mer
knockout-prestanda.

Huldt provkör nya BMW M5
Den är tung, men ändå extremt snabb. Och motorn är vanisinnig.

Hur snabb är BMW M5?

0-100 km/h går på 4,4 sekunder 0-200 km/h på 13 blankt. Sanslösa siffror för en bil som väger hela 1 945 kilo med förare. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 alternativt 305 km/h om man väljer M Driver’s Package.

Vad är du mest förvånad över?

Komforten! Jag giller normalt sett varken allt för bekväma bilar eller bilar som har allt för stora kompromisser för att bjuda på vardagskomfort. M5 är emellertid de stora kompromissernas mästare. M vill att det ska vara bäst på ALLT. De är inte långt från perfektion där. När jag körde den de tolv milen från banan till hotellet igår kväll blev jag nästan chockad över nivån av komfort som den här bilen erbjuder. Jag menar vi har spenderat en hel dag på Ascari Race Resort, en av världens vackraste och mest utmanande banor. Bilen går som tokig. En riktig slugger, som bjuder på feta power slides genom varje kurva om man vill. Men på väg hem … Wow. Förvandlingen är total. Den är tyst och har samma åkkomfort som en 7-serie. Kanske är det för bekvämt, man blir lätt bortskämd.

Köregenskaperna då?

BMW M5 är en stor och tung, men ändå extremt snabb och sportig bil, med en vansinnigt stark motor. En spännande och extremt potent mix som jag berättar allt om i nästa nummer av ams.

Huldt provkör nya BMW M5
Två fingrar mot tristessen…
Annons
Annons
Rulla till toppen