Ferraris toppmodell har alltid varit en länk mellan de gatlegala modellerna och märkets tävlingsbilar. Ferrari Enzo ersatte F50 och byggdes i 399 exemplar mellan 2002 och 2004. Snart är det dags för uppföljaren, och Ferraris vd Amedeo Felisa har officiellt gått ut med flera uppgifter om både motor och chassi.
Enzo-uppföljaren får en mittmonterad V12-motor och ett kolfiberchassi. Hybridteknik är inte helt uteslutet, och Amedeo Felisa erkänner att Ferrari just nu ”testar olika hybridprototyper”. Samtidigt betonar Ferrari-vd:n att hybridtekniken ”måste fokusera på att öka effektiviteten, och inte bara öka prestandan”. Även KERS-teknologin från F1-bilarna kan hamna i nästa Enzo, för att senare även hamna i ”vanliga” Ferrarimodeller som FF och 458 Italia.
Att erbjuda kolfiberchassi på fler modeller än märkets absoluta toppmodell (som McLaren gjort i MP4-12C) är inte aktuellt, enligt Amedeo Felisa.
”Idag är det inte rimligt. Fördelen i vikt jämfört med ett aluminiumchassi är väldigt små, och kostnaderna är enorma. Vid en olycka är det också svårt att se om chassit har tagit skada”, säger han.