Nästa Ferrari Enzo får V12 och kolfiberchassi

Nästa år lanserar Ferrari en uppföljare till Enzo, med mittmonterad V12 och chassi i kolfiber. Räkna med begränsad upplaga – och kanske en ny rekordtid på Nürburgring. Men frågan är om Ferrari vågar montera hybridteknik i toppmodellen?
Annons

Nästa Ferrari Enzo får V12 och kolfiberchassi
Ferrari Enzo tillverkades under två år i 399 exemplar. Även uppföljaren kommer tillverkas i begränsad upplaga, och räkna med att köparna måste ”godkännas” av Ferrari.

Ferraris toppmodell har alltid varit en länk mellan de gatlegala modellerna och märkets tävlingsbilar. Ferrari Enzo ersatte F50 och byggdes i 399 exemplar mellan 2002 och 2004. Snart är det dags för uppföljaren, och Ferraris vd Amedeo Felisa har officiellt gått ut med flera uppgifter om både motor och chassi.

Enzo-uppföljaren får en mittmonterad V12-motor och ett kolfiberchassi. Hybridteknik är inte helt uteslutet, och Amedeo Felisa erkänner att Ferrari just nu ”testar olika hybridprototyper”. Samtidigt betonar Ferrari-vd:n att hybridtekniken ”måste fokusera på att öka effektiviteten, och inte bara öka prestandan”. Även KERS-teknologin från F1-bilarna kan hamna i nästa Enzo, för att senare även hamna i ”vanliga” Ferrarimodeller som FF och 458 Italia.

Att erbjuda kolfiberchassi på fler modeller än märkets absoluta toppmodell (som McLaren gjort i MP4-12C) är inte aktuellt, enligt Amedeo Felisa.

”Idag är det inte rimligt. Fördelen i vikt jämfört med ett aluminiumchassi är väldigt små, och kostnaderna är enorma. Vid en olycka är det också svårt att se om chassit har tagit skada”, säger han.

Annons
Annons
Rulla till toppen