Nissans hybridmotor med kompressor

Hybridkungen Toyota får se upp – nu lanserar Nissan en ny 2,5-litersmotor med kompressor för framtidens hybridbilar. Samtidigt kommer en ny CVT-låda och och ett trådlöst laddningssystem för Leaf.
Annons

Nissans hybridmotor med kompressor
Motorn får överladdning i form av kompressor, och hamnar i Nissans framtida hybridmodeller.

Nissan har en minst sagt ambitiös plan att följa de närmaste åren. ”Power 88-planen” innebär att en ny modell ska lanseras var sjätte vecka, och de nyheter som presenterades under torsdagen blir alla viktiga delar i den strategin. Vi har redan skrivit om den smarta gaspedalen, och här kommer fler nyheter.

En helt ny 2,5-litersmotor med kompressor har tagits fram, för användning i märkets framhjulsdrivna hybridmodeller med start 2013. Systemet är en vidareutveckling av hybridtekniken i bakhjulsdrivna Infiniti M35h. Elmotorn och litiumjonbatteriet hämtas direkt från Infinitimodellen.

Nissans hybridmotor med kompressor
Nissans CVT-låda har uppdaterats och kallas nu Xtronic. Förbrukningen har sänkts med tio procent och responsen har blivit rappare.

Enligt Nissan ska den nya 2,5-litersmotorn ha kraft som en
3,5-litersmotor kombinerat med en förbrukning från en betydligt mindre
motor. Hybriddrivlinan är extremt kompakt och batteriet inkräktar inte
på bagageutrymmet. Den första produktionsmodellen med det nya
hybridsystemet lanseras i USA om två år, och senare följer lansering i
fler länder.

”Istället för att skynda på och utveckla en
hybridkopia, ville vi ta tid till att utveckla vår egen hybrid, som är
annolunda – och bättre. Jag tror att vi har lyckats göra det”, säger
Mitsunobu Fukuda, ingenjör på Nissan Advanced Technology Center.

Nissans hybridmotor med kompressor
Laddplattan ser till att fylla på med ström i batteriet helt trådlöst. Tyvärr finns inga uppgifter om pris eller lanseringsdatum ännu.

Samtidigt
visas en uppdaterad version
av den steglösa automatlådan CVT upp,
kallad Xtronic. Lådan hamnar inte bara i framtida hybridmodeller, utan
först av allt i ”vanliga” Nissanmodeller med start 2012. Förbrukningen
ska ha kapats med tio procent jämfört med föregångaren, samtidigt som
responsen har förbättrats.

Lite längre in i framtiden ligger
Nissans trådlösa laddningssystem för elbilen Leaf. Föraren parkerar helt
enkelt ovanpå en laddplatta, laddningen påbörjas automatiskt och
inkoppling av en laddsladd blir ett minne blott. Induktionsplattan
placeras på marken och en mottagarplatta monteras på undersidan av
bilen. Den elektromagnetiska induktionen laddar bilens batteri.
Utvecklingen pågår just nu, och det finns inga uppgifter om när
laddplattan finns till försäljning.

Annons
Annons
Rulla till toppen