Volvo byter försäljningschef

Om nio år ska Volvo sälja 800.000 bilar. Därför byter företaget plats på två av toppcheferna. Thomas Andersson, som är vd för Volvo PV i Norden, blir global försäljningschef. Han ersätts av Anders Gustafsson.
Annons

Volvo byter försäljningschef
Volvo har ambitiösa försäljningsmål. Anders Gustafsson ersätter Thomas Andersson som blir global försäljningschef.
Volvo byter försäljningschef
Doug Speck.

Med start den 1 januari 2012 blir Thomas Andersson ny försäljningschef för Volvo Personvagnar globalt. Han kommer rapportera till marknadsdirektören Doug Speck, som tidigare jobbade på Volvokontoret i Nordamerika.

”Vi har fokuserat på struktur, snabbhet och kompetens för att säkerställa att vi har rätt organisation för att kunna leverera våra mål för år 2020. Jag välkomnar Thomas Anderssons gedigna erfarenhet från den nordiska marknaden i sin nya roll”, säger Doug Speck.

Thomas Anderssons tidigare jobb som vd för Volvo Personbilar i Sverige och den nordiska regionen, tas över av Anders Gustafsson. Just nu är han vice vd och försäljningsdirektör på Volvo Personbilar i Norden.

I praktiken innebär beslutet enligt Volvo att Sverige får en ”mer fokuserad roll som Volvo Personvagnars hemmamarknad”. Beslutet är en del i det långsiktiga målet att sälja 800.000 bilar år 2020. Sverige, Kina och USA räknas idag som företagets största marknader räknat till volym, och marknadscheferna för dessa länder får nu rapportera direkt till Doug Speck.

Annons
Annons
Rulla till toppen