Allt började med DS3, som tekniskt sett inte skiljer sig mycket från syskonet C3. Målgrupperna är dock helt olika: med DS3 ville Citroën ”göra en Mini”, vilket innebär stora möjligheter att personalisera och individualisera sin bil – till ett högre pris än för ”lillebror” C3. På samma sätt fungerar DS4, en upphöjd och omdesignad version av C4. Snart lanseras också DS5, som blir tillgänglig som dieselhybrid.
Men DS-serien kommer fortsätta utvecklas, lovar Thomas d’Haussy, chef för produktplanering på Citroën. I en intervju med brittiska What Car? avslöjar han att exklusiva tillval och specialversioner ska hålla liv i DS-modellerna, och att intresset för DS3 Racing överstigit alla förväntningar.
”Från början trodde vi att vi skulle bygga omkring 1.000 exemplar av DS3 Racing, men i slutändan blir det drygt 2.400. Jag tror att ytterligare en version av bilen är mycket trolig inom kort”, säger han.
Nya DS5 blir tillgänglig med samma dieselhybridsystem som Peugeot
3008 HYbrid4 (klicka för att läsa vår provkörning), och Thomas d’Haussy
utesluter inte att samma system kan hamna i DS4, för att skapa en
konkurrent till Golf GTI.
Antagligen blir inte DS5 störst i
modellprogrammet, eftersom efterfrågan på en större modell är stor på
Kinamarknaden. Förutom en förlängd version av DS5 väntas också en DS6
lanseras, som designmässigt ska baseras på maffiga konceptbilen
Metropolis.
Originalet: Citroën DS
”Paddan” lanserades på Parissalongen 1955 och slog knockout på de flesta konkurrenter tack vare sin överlägsna tekniska kompetens. 700 exemplar såldes på bara tio minuter! Totalt tillverkades DS och den enklare ID-modellen i 1,46 miljoner exemplar fram till nedläggningen 1975. På företagets 90-årsdag, 2009, meddelade Citroën att varumärket DS ska återupplivas med en ny serie vid sidan om C-modellerna. Först ut blev DS3. Nu talas det dessutom om en cabrioletmodell – DS3 Airflow.