BMW ändrar inte på ett vinnande koncept. Generation F30 av 3-serien, som nyss begått premiär, har fått kritik för att inte skilja ut sig designmässigt från föregångaren och resten av modellprogrammet. Nu försvarar BMW:s chefsdesigner Adrian van Hooydonk sitt arbete i amerikanska Inside Line.
”Den är ett ganska stort steg framåt, men den känns fortfarande igen som en del av BMW-familjen. Även om du tog bort BMW-märket, skulle du veta vad det var”, säger han.
Den designmässiga utvecklingen för nya 3-serien kan knappast
beskrivas som revolution – snarare evolution.
”De dubbla strålkastarna har större precision
och är ännu mer dynamiska än förut. Alla våra bilar är en del av
BMW-familjen, men precis som i vilken familj som helst måste varje
medlem ha sina egna starka karaktärsdrag. 1-serien är inte så seriös och
70 procent av 1-serieköparna är nya för märket, så den kan vara lite
mer äventyrlig. 3-serien har en annorlunda karaktär”, säger Adrian van
Hooydonk.
De senaste 20 åren har 3-serien, tillsammans med
5-serien, tillhört BMW:s absolut viktigaste modeller. I
utvecklingsarbetet inför den senaste generationen skickades en
kravspecifikation ut till BMW:s designteam, och fyra förslag gick
vidare. Styrelsen fick sedan ta ställning utifrån fullskaliga
lermodeller av de fyra förslagen, och två av modellerna valdes ut i sista momentet. Enligt Adrian van Hooydonk tog det
mindre än en timme för styrelsen att bestämma sig för den slutgiltiga
designen.