Hyundai lanserar stark turbomotor

Många av Hyundais modeller skulle behöva en modern bensinmotor. Nu förses märkets 1,6-litersmotor med turbo, och effekten stiger till 204 hästar. Motorn hamnar bland annat i Veloster – Volkswagen Scirocco får se upp!
Annons

Hyundai lanserar stark turbomotor
Hyundai Veloster har två dörrar på höger sida och en dörr på vänster sida, för att ”kombinera en sportig och praktisk design”. Den nuvarande 1,6-litersmotorn är inte rolig – men snart kommer en turboladdad version med 204 hästar.

Produktutvecklingen hos Hyundai och Kia har gått rasande snabbt de senaste tio åren, från tråkiga vardagsbilar med billig känsla, till fullgoda alternativ för de flesta bilköpare. Men någon bensinmotor med turbo har inte erbjudits – förrän nu. Märkets direktinsprutade 1,6-litersbensinare förses med twin scroll-turbo, och därmed ökar effekten från 140 till 204 hästar. Vridmomentet blir 270 Nm och levereras redan vid 1.750 r/min.

Hyundai har spenderat 420 miljoner kronor på utvecklingen av den nya motorn, som kallas 1.6 Gamma T-GDI. Motorn klarar de strikta ULEV 2-kraven i Kalifornien, liksom Euro5-kraven. Därför bör motorn hamna i så gott som alla modeller från Hyundai i30 och uppåt, men exakt vilka modeller som förses med motorn är ännu inte offentliggjort.

Vi gissar dock att 2+1-coupén Veloster blir först ut. Den nuvarande 1,6-litersmotorn med 140 hästar har trist karaktär och motsvarar inte den fräcka designen. Även mellanklassaren i40 bör ligga bra till att förses med turbomotorn. Toppmodellen i i40-programmet är just nu en 2,0-litersmotor utan turbo med 177 hästar, som inte når upp till konkurrenternas nivå.

Hyundai lanserar stark turbomotor
Både Hyundai ix35 och Kia Sportage får antagligen ta del av den uppdaterade 2,0-litersdieseln på 150 hästar.

Samtidigt visar Hyundai upp en uppdaterad version av märkets
dieselmotor på 2,0 liter. Den uppdaterade
motorn klarar motorn Euro6-kraven trots en effektökning från 136 till
150 hästar, och hamnar antagligen i crossover-suven ix35. Vridmomentet ökar från 320 till 380 Nm.

”På grund av striktare miljöregler som varierar från
land till land, förstärks konkurrensen i utvecklnigen av drivlinor och
andra kärntekniker. Hyundai kommer påskynda arbetet att utveckla
framtidens drivlinor som har hög prestanda och miljövänliga motorer och
växellådor”, säger Woong-Chul Yang, vice styrelseordförande i Hyundai
Motor Co.

Annons
Annons
Rulla till toppen