Var är du någonstans?
På
premiärkörningen av nya Citroën DS5 – på dödsflotta Cap Ferrat-udden
mellan Nico och Monaco. Citroën gör återigen allt för att markera att
man vill konkurrera med
Audi och Volkswagen – med det ”separata” DS-programmet som hade premiär
med lilla DS3.
Vad är DS5?
Det
är svårt att definiera DS5 – men det är en slags sportig och lyxig
crossover-modell som siktar på Passat CC och Audi A4. Märk dock att den
inte delar bottenplatta
med nuvarande C5 utan med bland annat Peugeot 3008 och således har normal
fjädring. Trots DS-epitetet och allt vad det betydde på 50- och 60-talet.
är svårt att definiera DS5 – men det är en slags sportig och lyxig
crossover-modell som siktar på Passat CC och Audi A4. Märk dock att den
inte delar bottenplatta
med nuvarande C5 utan med bland annat Peugeot 3008 och således har normal
fjädring. Trots DS-epitetet och allt vad det betydde på 50- och 60-talet.
Premium?
Ja,
den har i stil med DS3 och DS4 en fastare chassisättningen tänkt att
attrahera även kunder som normalt åker tyskt. Nyckelorden för DS5 är
sport, kvalitet – och att
vara annorlunda. Ett val för folk som vågar sticka ut.
den har i stil med DS3 och DS4 en fastare chassisättningen tänkt att
attrahera även kunder som normalt åker tyskt. Nyckelorden för DS5 är
sport, kvalitet – och att
vara annorlunda. Ett val för folk som vågar sticka ut.
Hur ser den ut?
DS5
är har ett händelserikt formspråk, den är full av spännande veck,
konkava och konvexa ytor. Oräkneligt antal glasytor och flera
aerodynamiska inslag som även går
igen invändigt.
är har ett händelserikt formspråk, den är full av spännande veck,
konkava och konvexa ytor. Oräkneligt antal glasytor och flera
aerodynamiska inslag som även går
igen invändigt.
Vad tycker du?
Jag
har bara kört 200 hästars bensinmotorn (THP 200) med manuell växellåda.
Stram fjädring – överraskande fin känsla i kupén. Hann även köra
Hybrid4-versionen med HDI160-motorn
framtill och en 40-hästars elmotorbaktill. Fungerade precis som i
Peugeot 3008 Hybrid4 – riktigt fin, särskilt i stan. Det går att köra
med elmotorn ända upp till 70 km/h – och övergången mellan diesel och el
går knappt skönja.
har bara kört 200 hästars bensinmotorn (THP 200) med manuell växellåda.
Stram fjädring – överraskande fin känsla i kupén. Hann även köra
Hybrid4-versionen med HDI160-motorn
framtill och en 40-hästars elmotorbaktill. Fungerade precis som i
Peugeot 3008 Hybrid4 – riktigt fin, särskilt i stan. Det går att köra
med elmotorn ända upp till 70 km/h – och övergången mellan diesel och el
går knappt skönja.
Vad är speciellt och unikt?
Interiören
är starkt cockpit-influerad med tvådelat glastak fram med en
knappförsedd mittkonsol i taket (!). Häftigt, men skapar en intim känsla
– där de tvådelade A-stolparna
stör sikten framåt.
är starkt cockpit-influerad med tvådelat glastak fram med en
knappförsedd mittkonsol i taket (!). Häftigt, men skapar en intim känsla
– där de tvådelade A-stolparna
stör sikten framåt.
Vad stör du dig på?
Baksätet
är för trångt – benutrymmet knappt och jag som mäter 183 centimeter har
en centimeter kvar till taket. Och ljudmembranet som gör att
200-hästarsbensinaren orrar
medvetet högt i kupén – krockar aningen med bilens övriga attityd. I
vanlig Citroën-utformningen av knappar och reglageaningen rörigt innan
man lärt sig.
är för trångt – benutrymmet knappt och jag som mäter 183 centimeter har
en centimeter kvar till taket. Och ljudmembranet som gör att
200-hästarsbensinaren orrar
medvetet högt i kupén – krockar aningen med bilens övriga attityd. I
vanlig Citroën-utformningen av knappar och reglageaningen rörigt innan
man lärt sig.
När kommer den till Sverige?
I slutet på april nästa år. Storsäljaren väntas bli HDI-dieselmotorn på 160 hästar.
Och priset?
HDI160
kommer att kosta ungefär 320.000 kronor med andra gradens
utrustningsnivå. Några övriga och mer precisa priser är finns än sålänge
inte.
kommer att kosta ungefär 320.000 kronor med andra gradens
utrustningsnivå. Några övriga och mer precisa priser är finns än sålänge
inte.
Kommer Citroën lyckas?
Citroën
vill ju gärna knipa Audi A4-kunder – och jag håller tummarna för att
DS5 går hem i Sverige. Det kommer att bli ett kul och annorlunda inslag
bland alla vita
tjänstebils-Audi A4. Jag är dock orolig över att modellen är för
annorlunda – och kommer uppfattas som konstig. Mer utförlig och
reflekterande rapport lämnar jag i kommande auto motor & sport.
vill ju gärna knipa Audi A4-kunder – och jag håller tummarna för att
DS5 går hem i Sverige. Det kommer att bli ett kul och annorlunda inslag
bland alla vita
tjänstebils-Audi A4. Jag är dock orolig över att modellen är för
annorlunda – och kommer uppfattas som konstig. Mer utförlig och
reflekterande rapport lämnar jag i kommande auto motor & sport.