Nissan GT-R uppdateras - får 550 hk

Nissan visar en uppdaterad version av supersnabba GT-R. Effekten höjs till 550 hk och förbrukningen sänks – innebär detta att Porsche 911 Turbo är hopplöst frånåkt på Nürburgring? Det ryktas om tider under 7:20! Se 68 bilder och film här.


Sedan 2007 har Nissan GT-R utmanat tuffaste konkurrenten Porsche 911 Turbo både på bana och väg. Nu befinner sig Porsche i ett slags mellanläge mellan "gamlingen" 997 Turbo och nykomlingen 991 Turbo, som ännu inte visats upp. Det tänker Nissan utnyttja, och därför får GT-R ett ansiktslyft inför 2012 (årsmodell 2013 i USA).

Motoreffekten ökar från 530 till 550 hästar vid 6.400 r/min och vridet ökar från 612 till 632 Nm vid 3.200–5.800 r/min, samtidigt som förbrukningen sänks från 12 till 11,8 l/100 km. Hårdvaran i dubbelkopplingslådan har uppdaterats för att bjuda på mjukare växlingar och "ökad kontaktkänsla" mellan föraren och lådan, och chassit har styvats upp för bättre kurvegenskaper.

Nissan GT-R MY2013

Nissan GT-R får ökad effekt till 550 hästar och flera andra tekniska nyheter. Interiören får däremot inte särskilt omfattande förändringar. Den riktigt insatte märker att hastighetsmätaren fått blå belysning. Backvarnare är standard och ljudsystemet från Bose uppdateras.

En lite mer udda nyhet är den assymetriska fjädringsinställningen på högerstyrda bilar. Den kompenserar för den högre vikten på förarsidan. Fjädringens hårdhet är i obalans när bilen är stillastående, men den jämnas ut i fart vilket ska bidra till bättre respons, fjädringskomfort och styrkänsla på högerstyrda exemplar.

Tillvalet "For Track Pack" finns redan i Japan och Storbritannien, men blir nu tillgängligt även på andra marknader. Det innehåller hårdare sportfjädring, bättre kylning för bromsarna och mörkkromade aluminiumfälgar från Spec-V-modellen. Baksätet kastas ut för att spara vikt. Frontspoilern tillverkas i kolfiber och de läderklädda stolarna får tyginlägg för att hålla fast föraren i skarpa kurvor.

Den uppdaterade versionen av Nissan GT-R börjar säljas i Japan den 24 november, och i Europa i januari 2012. Under en mediapresentation i Japan, vid Sugo International Race Circuit, sa Nissans chefsingenjör Kazutoshi Mizuno att GT-R har en kapacitet för att gå under 7:20 på Nürburgring. Då väntar vi bara på ett videobevis för det påståendet!

Jag väljer hellre en Nissan GT-R än en Porsche 911 Turbo.
270
201