Citroën C3 blir rekordsnål – 87 gram!

Citroën visar upp märkets snålaste modell någonsin: C3 e-HDi. Med 70 hästar blir förbrukningen 3,3 l/100 km tack vare den smarta mikrohybrid-tekniken.

70 hästar låter klent men den utlovade förbrukningen är bara 3,3 l/100 km.

Det officiella namnet på modellen blir Citroën C3 e-HDi 70 Airdream EGS VTR+, ett långt namn på en riktigt snål bil. Effekten blir 70 hästkrafter och förbrukningen stannar på 3,3 l/100 km, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på 87 g/km.

Förbrukningen hålls nere med hjälp av PSA-koncernens mikrohybrid-teknik, kallad e-HDi. Den innebär att start/stopp-systemet kan stänga av motorn när bilen fortfarande är i rullning, och inte bara när bilen står helt stilla. Redan vid 8 km/h kan motorn stängas av, för att sedan startas upp snabbt med hjälp av ett "E-booster-system". Rörelseenergin kan återvinnas och lagras i batteriet.

e-HDi-tekniken har vi provat tidigare, bland annat i Peugeot 508. Foto: James Holm.

Vi har provkört det smarta systemet i Peugeot 508. Start/stopp-systemet fungerar riktigt bra i kökörning, både start och stopp går riktigt smidigt och uppstarten sker mycket snabbt. Tyvärr är PSA-koncernens hopplösa halvautomatiska EGS-låda standard – en gammal och långsam växellåda som växlar alldeles för ryckigt.

Men 87 gram per kilometer är imponerande. Citroën C3 e-HDi kostar drygt 170.000 kronor i Storbritannien, men då ingår panoramavindrutan Zenith. De svenska priserna är inte klara, men "storebror" C3 e-HDi med 90-hästarsmotor har ett ordinarie pris på 164.900 kronor.

Jag köper hellre en Citroën C3 än en Volkswagen Polo.
187
104