Det officiella namnet på modellen blir Citroën C3 e-HDi 70 Airdream EGS VTR+, ett långt namn på en riktigt snål bil. Effekten blir 70 hästkrafter och förbrukningen stannar på 3,3 l/100 km, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på 87 g/km.
Förbrukningen hålls nere med hjälp av PSA-koncernens mikrohybrid-teknik, kallad e-HDi. Den innebär att start/stopp-systemet kan stänga av motorn när bilen fortfarande är i rullning, och inte bara när bilen står helt stilla. Redan vid 8 km/h kan motorn stängas av, för att sedan startas upp snabbt med hjälp av ett ”E-booster-system”. Rörelseenergin kan återvinnas och lagras i batteriet.
Vi har provkört det smarta systemet i Peugeot 508.
Start/stopp-systemet fungerar riktigt bra i kökörning, både start och
stopp går riktigt smidigt och uppstarten sker mycket snabbt. Tyvärr är
PSA-koncernens hopplösa halvautomatiska EGS-låda standard – en gammal
och långsam växellåda som växlar alldeles för ryckigt.
Men 87
gram per kilometer är imponerande. Citroën C3 e-HDi kostar drygt 170.000
kronor i Storbritannien, men då ingår panoramavindrutan Zenith. De
svenska priserna är inte klara, men ”storebror” C3 e-HDi med
90-hästarsmotor har ett ordinarie pris på 164.900 kronor.