Porsche Panamera GTS med trimmad V8:a

Porsche är förmodligen bäst i världen på att lansera specialversioner. Tydligen finns en lucka mellan Panamera S och Turbo – och därför lanseras en GTS-version med trimmad V8-motor, fyrhjulsdrift och förbättrad aerodynamik. Dessutom ett snack med racerföraren Romain Dumas.
Annons

Porsche Panamera GTS med trimmad V8:a
Fyrsitsiga Porsche Panamera kommer i GTS-version i samband med bilsalongen i Los Angeles. V8-motorn får ett effekttillskott på 30 hk. Klicka för att se en större version.

Porsche kallar Panamera för ”den första riktiga sportbilen för fyra”, och med åtta varianter borde det finnas en modell för alla. Men Porsche har upptäckt en lucka mellan Panamera S, som har en V8 utan överladdning på 400 hästar, och Turbomodellen med 500 hästar. Samma lucka har funnits tidigare, bland annat hos förra generationen Cayenne, och svaret blir samma som förra gången: Porsche lanserar en GTS-modell.

Panamera GTS får en trimmad version av V8-motorn (utan överladdning) och modellen visas just nu upp på Los Angeles Auto Show. 4,8-litersmotorn ger 430 hk (30 hästar mer än i Panamera 4S) och 520 Nm (upp från 500). Fyrhjulsdrift och PDK-låda är standard. Aerodynamikpaket, bromssystem och tio millimeter sänkt luftfjädring lånas från Turbomodellen – liksom bromsarna – och flera funktioner som annars är tillval finns som standard på GTS-modellen, till exempel sportratt med riktiga växelpaddlar till PDK-lådan och sportavgassystem.

Porsche Panamera GTS med trimmad V8:a
Klicka för att se en större version.

Inredningen är exklusiv för GTS-modellen – sportstolarna kläs med läder och Alcantara. 0–100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 288 km/h. Enligt Porsche landar förbrukningen på 10,9 l/100 km, eller 10,7 med lågfriktionsdäck. Fem millimeter tjocka spacers ökar spårvidden och ökar stabiliteten. 19-tumsfälgarna har 255/45-däck fram och 285/40-däck bak.

Försäljningen startar i februari. De svenska priserna verkar inte vara fastställda, men i Storbritannien kostar en Panamera GTS drygt 1.000.000 kronor i grundutförande.

Porsche Panamera GTS med trimmad V8:a
Mikael Johnsson fick ett snack med racerföraren Romain Dumas.

Romain Dumas är imponerad

Mikael Johnsson fanns på plats vid presentationen av Porsche Panamera GTS.
Det gjorde även racerförarna Patrick Long (USA) och Romain Dumas (Frankrike) inte bara i en promotionfilm för bilen sladdandes på en bana i Tyskland (Lausitzring) utan också fysiskt på plats i Los Angeles.
Romain Dumas är inte vilken läppspelare som helst, utan har en gedigen meritlista, speciellt gällande långdistansracing. Han har exempelvis vunnit 24-timmars på Nürburgring med Porsche 2007, 2008, 2009, 2011 och Le Mans för Audi 2010.
MJ: Vad tycker du om bilen?
Jag är mycket, mycket imponerad. När vi kom till Lausitsring för att göra filmen hade jag inte så stora förväntningar på att det skulle gå särskilt fort. Men efter ett tag när de bad mig höja tempot och det gick på sladd märkte jag och de andra vilken kapacitet bilen faktiskt besitter. Av en så pass tung bil förväntar man sig inte en sådan väghållning och att vara så snabb. Det finns en hel del Carrerakänsla i den, faktiskt. Och det går att bromsa betydligt senare än vad man först tror.
MJ: Kan du jämföra den med nya BMW M5?
”Nja, BMW M5 har möjligtvis en sportigare vinkel från början och lite annan kundkategori. Panamera är en oerhört komfortabel lyxbil i grunden, ungefär som en Bentley, men som nu gjorts oerhört sportig och kvick. Dess kunder kommer att bli överraskade.”
MJ: Om någon sade att du ska vara snabbast möjligt runt Lausitzring, hade du satt dig i en Panamera GTS eller BMW M5 då?
”Jag har inte kört nya BMW M5 så det är omöjligt att säga. Men säg att jag skulle på en kvick långresa på Autobahn, ja då vore Panamera GTS valet.”

Alla fakta om Panamera GTS

Kaross: Stål, aluminium och magnesium.
Luftmotstånd: 0,30 Cd.
Motor: V8 med motorblock och topp i aluminium, fyra överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, VarioCam Plus och direktinsprutning. Cylindervolym 4 806 cc, maxeffekt 430 hk vid 6.700 v/min, maximalt vridmoment 520 Nm vid 3.500 v/min. Maximalt varvtal 7.100 v/min.
Transmission: Fyrhjulsdrift med elektroniskt styrd fördelning (Porsche Traction Management, PTM). 7-växlad PDK, Porsche Doppelkupplungsgetriebe.
Chassi: Dubbla triangellänkar fram, multilinkbakaxel i aluminium, luftfjädring med extra volym, elektroniskt kontrollerade stötdämpare (Porsche Active Suspension Management, PASM) med kontinuerligt styrd dämpning.
Bromsar: Sexkolvs aluminiumok fram, ventilerade skivor 390 mm, fyrkolvsok i aluminum bak, ventilerade skivor 350 mm.
Fälg och däck: 9×19 tum med 255/45 däck fram, 10×19 tum bak, 285/40.
Vikt, DIN: 1.920 kg.
Längd/bredd/höjd: 4.970/1.931/1.408 mm.
Spårvidd: 1.656 mm fram, 1.656 mm bak.
Bagagerumsvolym VDA: 445–1.263 liter.
Tankvolym: 100 liter.
Prestanda: 0–100 km/h 4,5 sek, toppfart 288 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning (NEDC): 10,9 l/100 km (10,7 med däck med lågt rullmotstånd). 256 g/km (251 g/km med däck med lågt rullmotstånd). Avgasklass: Euro 5.

Annons
Annons
Rulla till toppen