Kinesiska bilar allt bättre i Euro NCAP

Årets sista Euro NCAP-test innebär femstjärniga betyg för de flesta – men också några överraskningar. Framför allt har kinesiska bilmärken blivit betydligt bättre, medan säkerhetsfokuserade Renault inte lyckas hela vägen. Här är hela listan.

Både brittisk-kinesiska MG6 och Volvos koncernsyskon Geely Emgrand EC7 fick fyra stjärnor i senaste krockomgången.

14 nya bilar har testats av Euro NCAP. Kinabyggda Geely Emgrand EC7 och MG6 får båda fyra stjärnor, ett stort steg framåt jämfört med de extremt dåliga resultat kinesiska bilar uppnått hittills.

"De här resultaten är en milstolpe för den kinesiska bilindustrin. Det är ett tydligt tecken att kinesiska biltillverkare investerar i bättre säkerhet. Även med de nya och hårdare kraven borde fem stjärnor vara inom räckhåll snart", säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.

Renault brukar prestera riktigt bra i Euro NCAP:s krocktester, men elbilen Fluence ZE får nöja sig med en fyra.

Även helt eldrivna Renault Fluence ZE får, något överraskande, ett fyrstjärnigt resultat. Både skydd för fotgängare, förare och passagerare ligger under godkänd nivå för ett femstjärnigt betyg. Nissan Leaf och Opel Ampera är exempel på säkrare elbilar.

Trots att ESP-system måste finnas som standard 2012 är det tillval på Fiat Panda, och därför blir betyget fyra stjärnor. Trion Volkswagen Up, Seat Mii och Skoda Citigo får däremot fem stjärnor. Jeep Grand Cherokee visade dåligt resultat för skydd av barn i bilen och därför ryker den femte stjärnan. Ännu en överraskning är Jaguar XF som "bara" får fyra stjärnor – kanske för att delar av konstruktionen härstammar från föregångaren Jaguar S-Type från 1999.

Både Volkswagen Up och "kusinerna" Seat Mii samt Skoda Citigo får toppbetyg.

Jag tror kinesiska bilar har minst lika bra krockskydd som europeiska om fem år.
78
68