I maj krocktestades Chevrolet Volt av amerikanska NHTSA (National Highway and Traffic Safety Administration). Litiumjonbatterierna skadades, och tre veckor senare (!) fattade bilen eld. Efter en genomgång visade det sig att batterierna kan börja ryka om de roteras 180 grader.
Nu inleds en officiell undersökning för att gå till botten med den underliga händelsen. GM svarar med ett långt pressmeddelande, där alla Volt-ägare erbjuds att låna en annan GM-bil tills undersökningen är klar. Samtidigt påpekas att Chevrolet Volt uppnått femstjärnigt betyg i andra krocktester (och systermodellen Opel Ampera fick fem stjärnor i Euro NCAP).
”Denna teknik borde inge förtroende och stolthet, inte farhågor och tvivel. Frågan är hur man ska hantera batterierna dagar och veckor efter en allvarlig olycka, vilket gör detta intressant inte bara för Volt, utan för hela bilbranschen”, säger Mark Reuss, vd för GM i USA.
Det finns ännu inga uppgifter om att Opel kommer erbjuda lånebilar för Ampera.