Opel Insignia får dubbelturbodiesel

Mellanklassaren Opel Insignia får en ny dieselmotor med dubbla turbo på 195 hästar och 400 Nm, som blir snålare än 160-hästarsdieseln.
Annons

Opel Insignia får dubbelturbodiesel
Opel Insignia med nya dubbelturbodieseln gör 0–100 km/h på 8,7 sekunder, och toppar 230 km/h. Nytt i tillvalslistan är radarfarthållare med autobromssystem.

Den nuvarande toppmodellen bland Opels dieseldrivna Insigniamodeller är 2.0 CDTi med 160 hästar och 350 Nm, som drar 5,1 l/100 km. Nu lanseras en ny variant av 2,0-litersdieseln med dubbla turbo, 195 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Nm. För halvkombimodellen stannar förbrukningen på 4,9 l/100 km, vilket motsvarar 129 g/km.

Turbofördröjningen ska enligt Opel vara eliminerad tack vare två olika stora turboaggregat – ett litet som jobbar vid låga varvtal, samt ett stort som jobbar högre upp i varvtalsregistret. På mellanvarv samarbetar turboaggregaten och maximalt vridmoment är tillgängligt mellan 1.750 och 2.500 r/min. Den nya dubbelturbodieseln går att kombinera med både fram- och fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda med start/stopp-system är standard.

Opel lanserar Insignia med nya dieselmotorn i januari 2012. Grundpriset hamnar på drygt 315.000 kronor.

Opel Insignia får dubbelturbodiesel
De båda sekventiella turboaggregaten hjälps åt för att minska risken för turbolag. Kanske dyker dubbelturbodieseln upp i fler GM-modeller senare.
Annons
Annons
Rulla till toppen