FILM: Så utvecklades Porsche 991

En helt ny "Nioelva" ställer vissa krav på Porsches utvecklingsarbete. Här är en tio minuters minidokumentär där vi får följa med på hårda tester i Sydafrika och vid Polcirkeln.
Annons

De första provkörningsrapporterna om nya Porsche 911 börjar dyka upp. auto motor & sports testchef Mikael Johnsson har provat 991-generationen i Kalifornien, och Fredrik Huldt fick en ordentlig provtur här på hemmaplan.

Utvecklingen av Porsche 991 har dokumenterats, och finns numera i filmformat på Youtube. Här får vi följa med på testkörningar både i Sydafrika och vid Polcirkeln.

Kanske skiljer sig inte Porsches biltestande från andra bilmärkens, men en ny generation 911 ställer trots allt vissa krav på utvecklingsarbetet. Och det är ju intressant att få följa med och se hur testerna går till!

FILM: Så utvecklades Porsche 991
Missa inte ams 25-2011!

Sugen på mer Porsche 911?

I nummer 25/2011 bjuder vi på en ordentlig provkörning av nya 991-generationen plus fyra sidor om alla tekniska detaljer. Dessutom förklarar Fredrik Huldt skillnaderna mot gamla 997. Missa inte det gula omslaget, se tidningen till höger. Köp i butik eller här på sajten.

Sen kan vi glädja er med att vi fortsätter att genomborra ämnet ”Porsche 911” även i nästkommande nummer, 26-2011. Våra tyska kollegor har fått lägga vantarna på ett tidigt exemplar, specialutrustat för snabba tider på Nürburgring. Med PDK-låda, keramiska bromsar, PASM Sport med sänkt fjädring, de nya justerbara kränghämmarna och de aktiva motorfästena från GT3 och, och, och… Ja, ni kan nog förstå att det blev en imponerande varvtid!

Även prislappen blev imponerande för denna Porsche 911 Carrera S med ”extra allt”. Grundpriset är 1.030.000 kronor för en ”ren” bil men när vårt tyska testgäng bultat på allt de nödvändigaste (men ändå aktat sig för att välja till sådant som gav onödig vikt) hamnade prislappen på en bit över 1,4 miljoner kronor.

Annons
Annons
Rulla till toppen