Hantverkare lever farligt

Hantverkare kör mer oskyddat i sina yrkesbilar än förare i vanliga personbilar, då bilarna ofta saknar den säkerhetsutrustning som är standard i vanliga personbilar. Hantverkarbilarna får dessutom lägre prioritering än personbilar i Euro NCAP:s krocktester.
Annons

Hantverkare lever farligt
VW Caddy hör till de säkrare – bland de osäkra…
Hantverkare lever farligt
Klicka för att se listan över de sämsta hantverkarbilarna.

Försäkringsbolaget Folksam
har granskat säkerhetsnivån hos 42 stycken hantverkarbilar (mindre skåpbilar
och pickuper) som visar sig ha mycket sämre
säkerhetsnivå jämfört med vanliga personbilar. Den biltyp som granskats
är bilar under 3,5 ton som registrerats som lätta lastbilar där man
hittar merparten av de så kallade hantverkarbilarna.

Det
som är granskat är resultat från krockprov och i vilken utsträckning
den viktigaste säkerhetsutrustning finns. Säkerhetsutrustningen
är antisladdsystem, bältespåminnare, sidokollisionsskydd för huvud samt
whiplashskydd.
Resultat
• 15 procent (2 av 13) av hantverkarbilarna har ett vuxenskydd i EuroNCAP som uppfyller Folksams krav jämfört med 66 procent
på personbilssidan.

• 37 procent av hantverkarbilarna har antisladd som standard på alla sina versioner jämfört med 98 procent på personbilssidan.

• 38 procent (5 av 13) av hantverkarbilarna har ett fotgängarskydd i EuroNCAP som uppfyller Folksams krav jämfört med 63 procent
på personbilssidan.

• 30
procent (3 av 10) av hantverkarbilarna har bra whiplashskyddande
egenskaper i Euro NCAP jämfört med 55 procent på personbilssidan.

• 13 procent av hantverkarbilarna har sidoairbag som skyddar huvudet som standard. För personbilar är siffran betydligt högre.
• 26 procent av hantverkarbilarna har bältespåminnare på minst förarplats jämfört med 97 procent på personbilssidan.
Hantverkarbilar är vanliga i trafiken. Bilkategorin står för 13-14 procent av personbilsmarknaden och körs i genomsnitt 20
procent mer än bilar med den genomsnittlige personbilsföraren.
– Vi bryr oss om våra kunder och ser det som en allvarlig
arbetsmiljöfråga att säkerhetsnivån är så låg för förarna
i hantverkarbilar. Köpare av dessa bilar bör i större utsträckning
efterfråga hög säkerhet. Generalagenterna, som väljer bort
säkerhetsutrustningen som standard, har ett delat ansvar med EuroNCAP
som inte krocktestar denna biltyp i tillräcklig omfattning, säger
Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
Undersökningen har lett till en lista på åtta bilmodeller som är sämst och en lista på två bilmodeller som kommer bäst ut, men
ingen skulle klara de krav som vi idag ställer på vanliga personbilar. Se listan här!
Annons
Annons
Rulla till toppen