GM säger nej till Saab igen – en dödsdom?

GM ger klara besked: man godkänner inte en ändrad ägarstruktur av Saab. Om Saab trots allt går vidare med nya ägare leder det sannolikt till en svårlöst konflikt med GM, som äger teknikrättigheterna till Saabs nuvarande modeller. Utan leveranser från GM blir det omöjligt att starta produktionen igen och därmed har GM indirekt gett Saab en dödsdom.

Saab Trollhättan fabrik factory

Kan produktionen fortsätta i Trollhättan? Läget blev ännu mer osäkert efter GM:s besked under lördagen.

Saab Automobile står inför några av sina tuffaste utmaningar de närmaste dygnen. På något sätt måste Saabs ledning övertyga GM om att man kan förändra ägarstrukturen och på måndag ska Saab servera tingsrätten i Vänersborg en trovärdig färdplan för rekonstruktionen. Om Saab inte lyckas med detta övergår den nuvarande rekonstruktionen till en konkurs, med allt vad det innebär.

Sent på lördag eftermiddag gav GM ett bistert besked till Saab. I ett meddelande till lokaltidningen TTELA.se skriver GM:s talesman James Cain (klicka för att läsa mer) att man motsätter sig en ändrad ägarstruktur av Saab, eftersom det direkt eller indirekt skadar GM:s ägare:

"Jag skulle vilja klargöra GM:s inställning till de olika förslag som föreslagits av Saab de senaste dagarna, inklusive felaktiga uttalanden om att GM:s godkännande inte behövs", skriver James Cain i sitt uttalande till TTELA.se. I ett senare uttalande utvecklar James Cain sin syn på Saab-affären och även den går att läsa hos TTELA.se (klicka på länken för att öppna i nytt fönster).

Enligt James Cain skiljer sig inte de nya förslagen på ägarstruktur från de som tidigare levererats från Saab och vd:n Victor Muller. Men i ett uttalande till Svenska Dagbladet säger Victor Muller följande, efter att ha läst igenom GM:s besked:

"Vi bedömer inte att GM har något att säga till om ett upplägg som innebär att Youngman får noll procent av aktierna i SAAB Automobile. Uttalandet är uppenbarligen gjort från hörsägen, och menat att påverka måndagens domstolsförhandlingar negativt", säger Victor Muller i sitt meddelande till SvD (klicka på länken för att läsa mer).

Om Saab trots allt går vidare med en ändrad ägarstruktur hotar det att leda till en konflikt med GM, som då sannolikt stoppar sina leveranser av delar. Utan dessa kan produktionen av Saab 9-3 och 9-5 inte fortsätta, eftersom de till stora delar bygger på teknik som GM har alla rättigheter till.

Även om konflikten med GM går att lösa är det en förhandling som man inte har mycket tid över till, just nu. Redan på måndag har Saab ett öppet möte med tingsrätten i Vänersborg som ska leda fram till ett beslut om rekonstruktionen har möjlighet att fortsätta, eller om Saab ska försättas i konkurs.

General Motors nej till ny ägarstruktur är ett besked som gör att Saab har svårt att undvika en konkurs. En indirekt dödsdom till att produktionen startar igen i Trollhättan, alltså. Vad som händer efter en eventuell konkurs är svårt att bedöma. Kanske kan arbetet med nästa generation Saab 9-3, baserad på den teknikplattform som kallas för "Phoenix", fortsätta ändå och så småningom leda till produktion. Men de bilarna lär inte byggas i Trollhättan, i så fall.

Jag tror att Victor Muller är förberedd på detta. Det finns alltid en "Plan B" som räddar Saab - även denna gång!
630
161