För P-G Andersson är det bråda dagar och inte så mycket tid
till julfirande. Redan i slutet av januari kör P-G årets första rally,
klassiska Monte Carlorallyt. Och kommer alltså lagom uppvärmd till Svenska
Rallyt.
– Ja, då är man ju igång. Jag ser fram emot Svenska Rallyt
och hoppas vi kan prestera bra resultat där, säger P-G som nyligen också blev
pappa för första gången.
Malaysiska Proton som nu har skrivit kontrakt med P-G har fortsatt att utveckla den rallybil som
P-G tävlat med i år. Speciellt motorn har förbättrats och det är något som P-G
efterlyst länge.
– Ja, nu har den blivit lite mer vridstark. Det går åt rätt
håll, helt klart.
Tävlingsprogrammet för Proton-teamet blir omfattande
2012. Hela Asiea-Pacificmästerskapet och
ovanpå det ett antal VM-rallyn. Först Monte Carlorallyt, därefter Svenska
Rallyt som får ett stort startfält. Senare under året kör teamet även VM-tävlingarna i Nya Zeeland, Finland, Spanien, Portugal och England (i SWRC-klassen).
– Förutom att kämpa mot WRC-teamen blir det också en stor SWRC-klass med Sebastien Ogier i Volkswagen i spetsen i Svenska Rallyt. Sedan ska vi ska försvara vårt titel i Asia-Pacific och ovanpå det tävlar vi i SWRC-klassen i många VM-tävlingar. Det ser inte ut att bli mycket stillasittande 2012…
Det malaysiska bilmärket Proton har nu hittills tävlat i Asia-Pacificmästerskapen och i IRC-serien och fler än P-G Andersson hoppas att fabrikens rallysatsning ska leda till
en snar VM-satsning. Rally-VM växer nu och kan bli riktigt attraktivt om något år. Då är
det inte alls omöjligt att en ung asiatisk biltillverkare som Proton kan tänka
sig att tävla i VM-serien.
För P-G Andersson kan alltså kontraktet med Proton leda till
en comeback i VM – även om han än så länge får nöja sig med Asien-mästerskapen
och 5-6 VM-deltävlingar i år. Hans teamkompis i Asia-Pacific och SWRC blir britten Alistair McRae.