Som alla förstått som följt turerna kring Saabs försäljning vill General Motors inte ha oönskad konkurrens, till exempel från nya kinesiska ägare som säljer Saab i Kina. GM är inte ägare till Saab men i köpekontraktet till Spyker ställde man upp regler som innebär att GM kan blockera nya ägare.
Denna rättighet att blockera oönskade, nya ägare till Saab använde sig GM av när de kinesiska intressenterna ville köpa fabriken i Trollhättan. Vilket i sin förlängning ledde till att Saab lämnade in sin konkursansökan den 19 december.
Saab hanteras nu av konkursförvaltarna Anne-Marie Pouteaux och Hans Bergqvist, som i torsdags fick godkänt sin begäran att även ta hjälp av advokat Kent Hägglund i arbetet. Deras huvudmål är att sälja Saab som en enhet, vilket ger störst utdelning.
En liten fråga i sammanhanget är vad som händer med Saab 9-4X, den färdiga crossover som tillverkats parallellt med sin ”tvilling” Cadillac SRX i GM:s fabrik i Mexico. Kanske accepterar GM att 9-4X får följa med till Saab eventuella, nya ägare. Eller så har GM andra planer för den europeiska versionen av Cadillac SRX?
En teori av flera möjliga förs fram av den tyska bloggsajten ”SAABblog.net”. De har nämligen hittat bilder på en tyskregistrerad Saab 9-4X och hävdar att det var ingenjörer från Rüsselsheim i bilen (klicka på länken för att läsa mer). Eftersom Opels egen suvmodell Antara närmar sig pensionsålder ligger det nära till hands och tro att GM tänkt sig en ”Antara II” baserad på Saab 9-4X. Några kosmetiska förändringar exteriört och interiört är allt som behövs, badge engineering är något som GM brukar vara duktiga på.
Vill man vara lite mera välvilligt inställd till GM kan testerna med 9-4X handla om att man trots allt vill att modellen ska leva vidare, hos Saabs nya ägare. Kanske testar GM en dieselmotor? Utan dieselalternativ blir det svårt att sälja Saab 9-4X i Europa.
Vad tror ni läsare? Skulle Saab 9-4X kunna transformeras till ”Opel Antara II” på ett trovärdigt sätt? Eller kan 9-4X lanseras tillsammans med övriga Saabmodeller om och när företaget får nya ägare?