Fiat Panda Classic – gamlingen lever än

Tycker du nya Fiat Panda är för dyr? Gamlingen lanserades redan 2003 men fortsätter säljas med fyra motorer till lågpris. Tyvärr verkar Fiat spara in på en viktig detalj.
Annons

Fiat Panda Classic – gamlingen lever än
Nio år efter lanseringen väljer Fiat att fortsätta sälja gamla Panda parallellt med nykomlingen.

Motorerna

• 1,2 bensin, 69 hk
• 1,3 MultiJet diesel, 75 hk
• 1,4 gas, 77 hk
• 1,2 biogas, 69 hk

Fiat har nyss lanserat tredje generationen av Panda. Priserna har höjts och inriktningen verkar ha ändrats en aning jämfört med de bruksiga föregångarna: nu kan köparen skräddarsy färger och materialval precis som i minstingen Fiat 500.

Men många köpare föredrar en enkel citybil till ett lågt pris, och därför fortsätter Fiat sälja förra generationen Panda som lanserades redan 2003 och blev utsedd till Årets Bil samma år. Precis som hos Volvo får den efternamnet Classic.

Fiat Panda Classic – gamlingen lever än
Interiören var ett relativt stort steg framåt för Fiat 2003, men idag är den frånkörd.

Fyra motorer blir tillgängliga (se rutan uppe till höger) och försäljningen drar först igång i Italien, Frankrike, Ungern och Spanien. Resten av Europa följer efter senare. Fiat Panda Classic finns också i fyrhjulsdrivet utförande (Panda Climbing). Antagligen togs Fiat Panda Classic fram för att konkurrera med Volkswagen Up. Fiaten blir riktigt billig, och får MP3-stereo, elhissar och sidoairbags blir standard. Men antisladdsystem är inte standard, något vi hoppas att Fiat ändrar innan modellen börjar säljas i Sverige. Här har Volkswagen Up ett stort försprång: dels är konstruktionen helt ny, och dels finns både ESP och antikollisionssystem som standard.

Billigast blir 1,2-litersversionen med framhjulsdrift och 69 hästar – den kostar motsvarande 85.000 kronor i Italien. Men under lanseringen lockar Fiat med en ”snålversion” för 75.000 kronor, eller 80.000 kronor för en modell med luftkonditionering.

Annons
Annons
Rulla till toppen