BMW M Performance – M-modeller med diesel

Nu är de äntligen officiella: BMW M550d xDrive, M550d xDrive Touring, X5 M50d och även X6 M50d. Allihop har den nya, "hemlighetsfulla" dieselsexan med tre (3) turboaggregat som ger hela 381 hk och 740 Nm. Vad sägs om 0-100 på 4,7 sekunder i M550d xDrive och en förbrukning på endast 6,3 l/100 km?

BMW M Performance Automobiles 2012

Vad sägs om en familjetransportör med all önskvärd komfort som drar 6,4 l/100 km - och ändå klarar 0-100 km/h på under fem sekunder? BMW M Performance Automobiles har en lockande kombination av förbrukning och prestanda.

Ryktesspridningen har varit intensiv i ett drygt år och fläckvisa faktauppgifter har sipprat ut. Men nu är de äntligen officiella, de nya "BMW M Performance Automobiles". Det är alltså inte M-modeller i traditionell mening utan "sportigt inriktade, effektiva bilar som uppfyller alla vardagliga behov."

Effektivt i det här sammanhanget innebär väldigt snåla motorer i förhållande till prestanda. Den nya 3,0-liters dieselsexan som bildar ryggraden i "BMW M Performance Automobiles" har två små turboaggregat och ett större som samverkar för att ge snabb gasrespons och ett mycket brett effektområde. Motorn ger 381 hk (280 kW) och maximalt 740 Nm mellan 2.000-3.000 rpm. Maxvarvet är 5.500 rpm, relativt högt för en dieselmotor. Turboaggregaten aktiveras ett efter ett för att ge ett jämnt flöde över hela varvtalsregistret. Bränslesystemet har uppgraderats och har nu ett maxtryck på 2.200 bar, vid varje förbränning sprutas dieselbränslet in vid åtta separata tillfällen (tre förberedande, en huvuddos och sedan fyra avslutande "smådoser").

I M550d xDrive innebär det att 0-100 km/h går på 4,7 sekunder och ändå stannar förbrukning enligt EU-cykeln på endast 6,3 l/100 km, CO2-utsläppet anges till 165 g/km.


Alla de fyra modellerna BMW M550d xDrive, M550d xDrive Touring, X5 M50d och X6 M50d i BMW M Performance Automobiles är utrustade med den åttastegade sportautomaten som växlas med paddlar på ratten.

BMW utlovar ett anpassat, "sportigt" växlingsprogram för varje modell (D, S och manuell växling) och även de elektroniska hjälpsystemen har setts över för att inte dämpa körglädjen allt för mycket. Fyrhjulsdrift – "xDrive" – är givetvis standard på alla modellerna.

På utsidan hittar vi "aerodynamikpaket" som är speciella för de fyra modellerna i BMW M Performance Automobiles. Metallgrå ytterbackspeglar och speciella fälgmodeller är andra sätt att känna igen de fyra kompisarna i BMW M Performance Automobiles.

BMW M Performance Automobiles 2012

Ännu ett plastlock över en fin BMW-motor, lite synd då det undertill finns en dieselsexa med tre (3!) turboaggregat. Ännu så länge är BMW rätt hemlighetsfulla om tekniken, men vi får veta mer på Genèvesalongen i början på mars.

I dagens nyheter från BMW finns också inbakat det faktum att X6 fått ett ansiktslyft. Man får titta noga men huvudstrålkastarna är förändrade, de klassiska njurarna i grillen är nu mera markerade där "ribborna" har fått en liten knyck i nederkant. Dimljusen är flyttade och har fått en mattkromad ram. Adaptiva LED-strålkastare finns nu också som tillval. Andra nyheter är några nya exteriörkulörer, ny fälgdesign samt en ny variant av vit skinnklädsel.

Publik premiär för de nya bilarna blir det på Genèvesalongen i början på mars och redan i april ska leveranserna starta. Svenska priser får vi återkomma till men i Tyskland kostar BMW M550d xDrive från 80.800 euro, Touring ytterligare 3.000 euro, X5 M50d kostar 82.300 euro och X6 M50d är dyrast med ett grundpris på 85.800 euro.

De som vill fördjupa sig ytterligare i alla fakta kring BMW M Performance Automobiles kan läsa pressreleasen (på engelska) som pdf-dokument genom att klicka på länken.

Wow, nu blev jag faktiskt riktigt sugen på en dieselmodell. Tummen upp!
606
40