Alla fakta om Volkswagens nya plattform

Här är första bilden på Volkswagen Golf 7! Den nya bygglådan MQB har vi skrivit om tidigare och nu har vi alla tekniska detaljer. Nya modeller blir lättare och snålare – sjunde generationen Golf tappar 60 kilo jämfört med gamlingen!

Så här ser sjunde generationen Volkswagen Golf ut undertill. Den nya bygglådan MQB visades upp i Wolfsburg och den ska ligga till grund för 60 olika modeller – nästan hela koncernens framtid. Klicka för att se en större version.

Så här ser sjunde generationen Volkswagen Golf ut undertill. Den nya bygglådan MQB visades upp i Wolfsburg och den ska ligga till grund för 60 olika modeller – nästan hela koncernens framtid. Klicka för att se en större version.

Plattformen MQB skrev vi om redan 2008 i samband med de första ryktena om sjunde generationen Volkswagen Golf. Nu släpper VW en hel del ny information om Modularer Querbaukasten som blir betydligt mer flexibel än gamla PQ35-plattformen. MQB ligger till grund för nästan hela koncernens framtid: både Volkswagen, Audi (till exempel med nya generationen A3), Seat och Skoda ska basera sina modeller på plattformen.

Flexibiliteten gör att MQB kan användas för nästan alla koncernens bilar, från Polo upp till Passat. Volkswagen beskriver den som en "långsiktig arkitektur" som dessutom kan bidra till att samtliga modeller teoretiskt sett kan tillverkas på samma produktionslinje – oavsett bilens längd och bredd. Det sänker kostnaderna för koncernen ordentligt.

Själva grunden i MQB är lättare än tidigare plattformar och även de enskilda komponenterna som monteras blir lättare. När Volkswagen lanserar nya Golf blir den drygt 60 kilo lättare än föregångaren – både tack vare plattformen, ökad användning av aluminium och lättare komponenter (till exempel luftkonditionering och elsystem). Plattformstänket sprider sig också till interiören: nästan alla MQB-bilar får ett nytt infotainment med touchskärm.

MQB har stöd för fram- och fyrhjulsdrift, hybriddrift, eldrift, pluginhybridsystem och gasmotorer. Motorn sitter på samma plats på plattformen i alla bilar medan resten är flexibel.

MQB har stöd för fram- och fyrhjulsdrift, hybriddrift, eldrift, pluginhybridsystem och gasmotorer. Motorn sitter på samma plats på plattformen i alla bilar medan resten är flexibel.

Samtidigt passar Volkswagen på att bekräfta en ny fyrcylindrig bensinmotor. Den heter EA211, producerar mellan 60 och 150 hästkrafter och får cylinderavstängning. Systemet sparar enligt Volkswagen 0,4 l/100 km och finns även i A1 med 140-hästarsmotorn och i dubbelturbo-V8:an som sitter i S6, S7 och S8

Även på dieselsidan har Volkswagen en ny fyrcylindrig motor: EA288, med mellan 90 och 190 hästkrafter. I den starkaste versionen hamnar motorn bland annat i Golf GTD.

• Här nedan finns ett galleri med fler bilder från presentationen av MQB-plattformen. Bläddra mellan bilderna eller klicka här för att se dem mer överskådligt.

Foto: United Pictures.

Här är ett exempel på en komponent som sett olika ut i Passat, Octavia och Polo. Med MQB blir det samma del i samtliga bilar.

Här är ett exempel på en komponent som sett olika ut i Passat, Octavia och Polo. Med MQB blir det samma del i samtliga bilar.

Nya EA211-motorn. Klicka för att se en större version.

Nya EA211-motorn. Klicka för att se en större version.

Cylinderavstängning sparar bränsle. Klicka för att se en större version.

Cylinderavstängning sparar bränsle. Klicka för att se en större version.

MQB verkar vara en effektiv och bra idé. (=gasa) Nej, alla modeller kommer bli exakt likadana! (=bromsa)
462
50