Redan nu bygger Honda båtmotorer, gräsklippare, elprylar, bilar och motorcyklar. Dessutom har företaget länge utvecklat roboten Asimo och forskat kring bränsleceller, och nu är det dags för nästa nyhet: Honda lanserar ett jetplan för stressade affärsresenärer.
Flygplan är ju inte ett ämne som vi brukar skriva om här på auto motor & sport, men det nya jetplanet innehåller faktiskt en del teknik som kan hamna i framtidens personbilar. Dessutom vill Honda massproducera flygplanen på samma sätt som personbilar – till en lägre kostnad jämfört med de andra planen i klassen. HondaJet ska vara 20 procent snålare än konkurrenterna, främst tack vare användningen av kolfiberkomposit i flygplanskroppen. Bland större passagerarplan finns samma teknik i Boeing 787 och Airbus A350.
För drygt 30 miljoner kronor kan du bli ägare till en HondaJet. Tillverkningen sker i North Carolina i USA och målet ligger på 80 plan per år. Orderboken är full för de kommande tre åren och Honda vill få en marknadsandel på 25 procent. Honda avslöjar inte om det finns planer på att bygga plan i större storleklasser senare.
Utvecklingen av HondaJet påbörjades egentligen redan för 25 år sedan men den kommersiella lanseringen sker först nu. Förseningar är regel snarare än undantag i flygbranschen – båda jättarna Boeing och Airbus ligger efter med lanseringen av nya generationens energieffektiva passagerarplan.
De tuffaste konkurrenterna i lilla bizjet-klassen blir amerikanska Cessna och brasilianska Embraer. I storleksklassen ovanför finns Bombardier, Dassault och Gulfstream, men än så länge satsar Honda på kunder som inte är toppchefer på de allra största internationella företagen, men ändå måste transportera sig snabbt.
HondaJet har plats för fem passagerare, är 12,7 meter lång och har en maxvikt vid takeoff på strax över fyra ton. Två jetmotorer ser till att maxhastigheten vid 30.000 fot är 778 km/h. Räckvidden ligger på 260 mil.