Maybach: Tre miljoner i förlust – per bil!

Här är den enkla förklaringen till att Maybach lades ned: sedan starten har Daimler förlorat tre miljoner kronor för varje såld bil. Totalt östes över nio miljarder ner i Maybach – men försäljningen lyfte aldrig.

Maybach 62S är en underlig skapelse med lång hjulbas och dubbelturbo-V12 på 612 hästar från Mercedes S65 AMG. Nu läggs märket ned på grund av enorma ekonomiska förluster.

Maybach 62S är en underlig skapelse med lång hjulbas och dubbelturbo-V12 på 612 hästar från Mercedes S65 AMG. Nu läggs märket ned på grund av enorma ekonomiska förluster.

På sju år lyckades Daimlerkoncernen sälja 3.000 Maybachbilar och 2013 läggs märket ned. Ersättare blir nästa generation Mercedes S-klass, som också kommer i extra lyxig Pullman-version för att konkurrera med Bentley och Rolls-Royce.

Maybach blev aldrig den ultimata toppmodell som Dailmerkoncernen hoppades. Bilarna baserades på förra generationen S-klass som gick i graven redan 2006 och några moderna motoralternativ med hybridteknik erbjöds aldrig. 

Tanken var att modellprogrammet senare skulle utökas med en stor lyxsuv baserad på Mercedes GL-klass och en ny instegsmodell. Men så blir det alltså inte. Enligt Car Magazine har Daimler plöjt ned 9,2 miljarder kronor i Maybach. Trots skyhöga inköpspriser förlorade koncernen tre miljoner kronor för varje såld bil. 

Jag kommer sakna Maybach!
110
250