Renault och PSA: "För dyrt tillverka bilar i Frankrike"

Kostnaden att bygga en småbil i Frankrike är 12.000 kronor högre än i Turkiet enligt Renault och PSA, som nu kan flytta tillverkningen utomlands.

Peugeot sätter stort hopp till nya småbilen 208 men försäljningsmarginalerna är mycket små. Det är betydligt dyrare att tillverka småbilar i Frankrike än i Östeuropa. Nu sneglar de franska tillverkarna på att bygga fler modeller i anläggningarna utomlands

Peugeot sätter stort hopp till nya småbilen 208 men försäljningsmarginalerna är mycket små. Det är betydligt dyrare att tillverka småbilar i Frankrike än i Östeuropa. Nu sneglar de franska tillverkarna på att bygga fler modeller i anläggningarna utomlands.

Flera franska biltillverkarna befinner sig i ekonomisk knipa. Peugeot har gett upp långloppstävlandet för att fokusera på att utveckla "vanliga" bilar, men Renault visar fortfarande positivt resultat tack vare lågprismärket Dacia, som säljer relativt bra.

De ekonomiska problemen beror delvis på den höga tillverkningskostnaden. Enligt Carlos Tavares, vd för Renault, kostar det 12.000 kronor mer att tillverka en av märkets småbilar i Frankrike jämfört med i Turkiet. Branschtidningen Automotive News uppger att även PSA-koncernens tillverkningschef, Denis Martin, bekräftar de höga kostnaderna i Frankrike.

Det är främst småbilar som Peugeot 208 och Renault Clio som drabbas av konkurrensen från Östeuropa. Just nu pågår ett priskrig bland europeiska småbilstillverkare för att hålla antalet sålda bilar uppe. Det ryktas nu om att både Renault, Peugeot och Citroën kan flytta tillverkningen av småbilar utomlands – något som redan gjorts för citybilstrion Toyota Aygo, Citroën C1 och Peugeot 107.

Franska regeringen godkände 2009 ett antal lån på totalt 55 miljarder kronor för PSA-koncernen och Renault, i utbyte mot att ingen personal sades upp och att inga fabriker stängdes. Lånen återbetalades 2011.

"Franska biltillverkare frågar inte efter mer ekonomisk hjälp, utan om friheten att på rätt sätt omkonstruera strukturen för den franska biltillverkningen, för att säkerställa att den ger vinst på lång sikt", säger Georges Dieng, analytiker på Natixis Equity Research.

Jag ser inga problem med att tillverka bilarna i Östeuropa. (=gasa) Franska bilar ska tillverkas i Frankrike! (=bromsa)
141
167