Läs också…
Den nya V8-motorn med dubbla turbo och 500 hästar som hämtades från Audi S6, S7 och S8 har varit ett riktigt lyckokast för Bentley. Förbrukningen i Continental GT sänktes med hela 30 procent jämfört med W12-motorn, som ger 575 hästar.
Men Bentley ger inte upp med dubbelturbo-W12:an. Den ska vidareutvecklas för att ge omkring 600 hästkrafter, avslöjar Bentleys teknikchef Ralf Frech för brittiska What Car.
”W12-motorn kan få samma förbättringar som V8-motorn. Vi tittar också på möjligheterna med en hybrid, i synnerhet en pluginhybrid, men vi väntar på att nästa generation av tekniken eftersom ingen av de nuvarande lösningarna fungerar”, säger han.
Hybridtänket kommer förmodligen sprida sig även till resten av Bentleys modellprogram: det har länge ryktats om att både Mulsanne och den nya crossover-suven ska få ta del av hybridtekniken.