I förra veckan avslöjade en fransk minister att Peugeot och Citroën diskuterade ett joint venture-samarbete med GM, och nu står det klart att de båda biljättarna inleder en långsiktig allians.
Syftet är att få en bättre lönsamhet på den europeiska marknaden. Både Renault och PSA anser att biltillverkning i Frankrike är alldeles för dyrt, och GM:s småbilssatsning i Europa har inte varit helt lyckad. Det nya samarbetet ska ge både GM och Peugeot/Citroën möjlighet att växa i Europa, och kanske betyder det också att PSA får utnyttja GM:s försäljningskanaler i Kina.
Samarbetet består av två delar. Dels ska de båda företagen dela plattformar, komponenter och motorer – men både PSA och GM ska fortsätta sälja sina konkurrerande modeller i respektive storleksklass. Dels bildas ett bolag där PSA och GM kan göra gemensamma inköp (av exempelvis transmissioner och motorer) för att pressa priserna. GM ska dessutom äga sju procent av aktierna i PSA-gruppen.
”Det här samarbetet skapar fantastiska möjligheter för våra två företag”, säger GM:s vd Dan Akerson, och tillägger att alliansen är viktig för att skapa lönsamhet för GM i Europa.
Den första bilen som utvecklats av både GM och PSA lanseras 2016. Det rör sig främst om små- och mellanklassbilar, familjebussar och crossovers.