Renault ger elbilarna bättre ekonomi

Renaults elbilar har en attraktiv prissättning, smarta lösningar med batterihyra för att sänka köparens totalkostnad och vågar dessutom lansera helt nya typer av elfordon för urbana transporter. Därmed blir elbilarna attraktiva för företagsköparna – äntligen!
Annons

Renault ger elbilarna bättre ekonomi
Renaults nya småbil Zoe får en prislapp på 190.000-200.000 kronor, utan statliga rabatter. Räckvidden anges till hela 21 mil. Lägre pris gör nu att företagarna på allvar kan överväga att köpa in elbilar till sin verksamhet.

De första elbilarna på den svenska marknaden fick prislappar på omkring 360.000 kronor. Storlek och kvalitetskänsla var inte på topp och motsvarades närmast av mopedbilar. En ”livscykelkostnadskalkyl” (kallad ”TCO, total cost of ownership”) visade snabbt att man fick två-tre små bensindrivna bilar för samma pengar. Den ekvationen gick förstås inte hem, varken för företag eller privatköparna.

Citroën var först att inse att deras elbil C-Zero var kraftigt överprisad i förhållande till marknadens förväntningar och sänkte för en tid sedan listpriset till 289.900 kronor. Mitsubishi och Peugeot, som har systerbilarna i-MiEV och iOn, har ännu inte följt efter.

Det nya priset är förstås rimligare, men kommer inte att räcka. Priset för Citroën C-Zero är minst 100.000 kronor mer än någon ur ett strikt ekonomiskt perspektiv rimligen kan tänkas betala för den typen av bil med så begränsad körsträcka och billig, upplevd kvalitetskänsla. Supermiljöbilspremien på 40.000 kronor hjälper till men räcker ändå inte för att ge en bra ”TCO”.

Renault ger elbilarna bättre ekonomi
Längden på Renault Twizy är bara 234 centimeter och den kan parkeras ”på tvären” mot trottoaren. Med vanligt 230V-uttag tar det 3,5 timmar att ladda batteriet fullt i Twizy.

Tjänstebilsfaktas tidigare jämförelser av kostnaderna för olika elbilar, gav svaret att Renaults lösning med batterihyra för omkring 800 kronor per månad ger rimligare kostnader än att låta batteriet ingå i bilköpet – vilket annars är det vanligaste. Dels blir kapitalkostnaden lägre, dels blir restvärdet för bilen högre eftersom nästa köpare inte behöver ta risken att köpa ett nytt batteri för 100.000 kronor – kanske lika mycket som man har betalat för själva bilen. Renault garanterar att man alltid har ett friskt batteri och byter vid behov.

Renault ligger för närvarande längst fram med faktiska introduktioner av en hel palett av nya eldrivna modeller inom olika segment: småbil, mindre familjebil och transportbil. Renault har också förstått att prislappen måste bli rimligare.

På Genèvesalongen presenterades nya småbilen Zoe med en prislapp på 190.000-200.000 kronor utan statliga rabatter. Räckvidden anges till hela 21 mil. Renault Zoe är utrustat med ett system för att förlänga körsträckan med upp till 25 procent i stadstrafik. Den har också en speciell laddare som kan ladda bilen med olika strömstyrka, vilket ger en laddtid på mellan en halvtimme upp till nio timmar.

Renault ger elbilarna bättre ekonomi
Elbilen Renault Kangoo Z.E. är 421 centimeter lång och finns även i ett längre utförande, Kangoo Maxi Z.E. som är 460 centimeter. Båda har en 60 hk stark elmotor som ger 226 Nm och under golvet finns ett batteripaket på 22 kWh. Körsträckan är upp till 17 mil på en laddning, förmodligen tillräckligt för många hantverkare som oftast jobbar i stan. Kangoo Z.E. började säljas i Frankrike förra hösten.

Ännu intressantare är Renaults nya mikrobil Twizy. Den introduceras i Europa den 15 mars med en prislapp på 6.990 euro, motsvarande drygt 62.000 kronor. Bilen är knappt större än en trehjulig motorcykel. Renault Twizy går att parkera i rät vinkel mot trottoaren. Längden är 2,34 meter. Den behöver knappt mer plats än avståndet mellan fingrarna på dina utsträckta armar, bredden är 1,23 meter.

Man kan naturligtvis sätta frågetecken för säkerheten i en så liten bil. Men den har åtminstone säkerhetsbälten och krockkudde, till skillnad från en Segway, som är ett annat alternativ för urban mobilitet. Väljer man dörrar är man helt skyddad från väder och vind. Beroende på motorstyrka kan man köra den med eller utan körkort. Full laddning i ett vanligt 230V vägguttag tar tre och en halv timme. Räckvidden är som mest tio mil, tjänstevikten 450 kilo.

Oavsett vilket alternativ man väljer är det helt klart starka alternativ för verksamheter utan större lastbehov och som rör sig uteslutande över begränsade geografiska områden i storstaden med täta stopp. Som till exempel hemtjänst, budfirmor, servicetekniker och fastighetsmäklare.

Renault tänker nytt och vågar satsa okonventionellt. De nya bilarna som premiärvisas på Genèvesalongen innebär att det börjar bli möjligt med elbil även för företagsköparna. Särskilt när eldrift på rätt sätt – det smarta – inte gräver djupa hål i kassan.

Renault ger elbilarna bättre ekonomi
Annons
Annons
Rulla till toppen